1.års elever om opstart: Et godt sted at være

Alexander, Karoline og Christian fortæller om, hvordan det er at starte på Roskilde Handelsskole, og hvad de glæder sig til i deres nye studieliv.

21.08.18

Nye fag og venner på gymnasiet

Alexander Enemark og Karoline Renvald Mortensen er lige startet i 1.g på Handelsgymnasiet. Før gymnasiet gik Alexander på Skt. Josefs Skole i Roskilde og Karoline gik på Gørlev Idrætsefterskole.

Hvordan har I haft det med at skulle starte på Handelsgymnasiet?

Alexander: Jeg var meget spændt dagene før. Og meget nervøs. Jeg tænkte meget over, hvordan folk ville opføre sig. Men da jeg var startet, følte jeg mig godt tilpas. Det er et godt sted at være.

Var I var nervøse for noget, inden I startede?

Karoline: Om andre kan lide en, og om der er nogle at tale med. I forhold til det sociale er jeg blevet positivt overrasket, fordi alle er rigtig gode til at tage hinanden med. Og lærerne gør en stor indsats for, at alle bliver en del af fællesskabet.

Hvordan var det at starte på Handelsgymnasiet?

Alexander: Det har været meget interessant. Det er en meget moderne skole med fine faciliteter i forhold til andre skoler. Jeg føler mig godt modtaget. De første to dage var fyldt med aktiviteter, og det var en god måde at lære hinanden at kende på. Første dag kunne jeg næsten allerede alle navnene.

Karoline: Jeg synes også, det har været godt at starte. Over forventningerne. Lærerne og de andre elever har været gode til at tage imod en. Alle har været meget imødekommende.

Hvorfor valgte I hhx på Roskilde Handelsskole?

Karoline: Jeg valgte hhx, fordi jeg ikke ville en fortsættelse af folkeskolen. Jeg ville gerne prøve noget nyt. Og så synes jeg generelt, at det lød spændende med de muligheder, der er i forhold til studieretninger.

Alexander: Jeg er startet, fordi jeg gerne vil prøve noget nyt. Fagene, som er anderledes i forhold til folkeskolen. Der er nogle fag, jeg ikke kendte før som for eksempel afsætning og international økonomi.

Hvad ser I mest frem til ved at skulle gå på hhx?

Alexander: Jeg ser frem til at få dannet nye gode venskaber. Og i det hele taget at trives på gymnasiet. Det er det, der er vigtigst. At man har det godt.

Karoline: Jeg glæder mig også til alle arrangementerne og de sociale sammenkomster.

Drømmejob på kontor med eux

Christian Nørmann Carmel er lige startet på den merkantile erhvervsuddannelse eux (link til eux). Inden gik han to år på efterskolen Nislevgård.

Hvordan var det at starte på eux?

Det har været meget hyggeligt. Anderledes at gå fra en efterskole til en uddannelsesretning, fordi vi laver mere seriøst arbejde. Det er et andet miljø, hvor ens stemme betyder mere.

Hvordan synes du introforløbet gik?

Det er gået rigtig fint.Der har været mange forskellige aktiviteter som for eksempel en klassedyst. Det har været sjovt at lære klassekammeraterne at kende på den måde.

Hvordan havde du det med at skulle starte på eux?

Nu er jeg jo en af de unge. Jeg var 15 år, da jeg startede, så jeg er en af de yngste. Det var noget, jeg var spændt på. Men alderen betyder ikke noget, nu hvor jeg har talt med de andre.

Hvad ser du mest frem til ved at skulle gå på eux?

Elevtiden i en virksomhed efter de to år på skole glæder jeg mig til. Jeg vil gerne arbejde på kontor med for eksempel spedition, bogføring eller regnskab, det er områder, jeg synes er spændende.

Følg studielivet

Tjek skolens sociale medier og få indblik i studielivet.