1.års elever om opstart: Vi blev taget rigtig godt imod

Emilie, William og Awad fortæller om, hvordan det var at starte på Roskilde Handelsskole, og hvad de glæder sig til i deres nye studieliv.

29.08.19
Emilie glæder sig til to gode år på eux.

Drømmejob på kontor med eux

Emilie Møinichen er lige startet på den merkantile erhvervsuddannelse eux.

Hvordan var det at starte på eux?

Jeg synes, man bliver taget rigtig godt imod. Og at det er lige meget, hvad man har lavet før. Alle er meget åbne overfor, hvem man er nu. Første dag var der nogle aktiviteter i klassen og i første uge var der klassekamp. Det var rigtig godt, og jeg følte, vi kendte hinanden meget bedre bagefter.

Jeg har været positivt overrasket over, hvor godt jeg synes, det er at gå her, og hvor godt vi har det fælles. Vi er 26 i klassen, og jeg føler, at jeg har en relation til alle.

Hvorfor valgte du eux på Roskilde Handelsskole?

Jeg valgte eux, fordi den er kombineret. Der er mange, der tager sabbatår, når de er gået ud af gymnasiet og er blevet studenter. Der synes jeg, det er rigtig dejligt, at man ved, hvad man skal, og at man kan bruge fagene til noget bagefter.

Jeg vil gerne arbejde med regnskab på kontor. Så det er den retning jeg gerne vil tage med eux’en.

Hvad ser du mest frem til ved at gå på eux?

Jeg ser frem til to gode år, studieture og studiemiljøet her på Roskilde Handelsskole. Men jeg ser også meget frem til fagene – særligt til matematik. Men det er først på grundforløb 2, så det glæder jeg mig til.

Awad og William ser frem til fællesskabet gennem de tre år på Handelsgymnasiet.

Nye fag og venner på gymnasiet

William Larsen og Awad Ullah er lige startet i 1.g på Handelsgymnasiet. Før gymnasiet gik de begge på Torstorp Skole i Taastrup.

Hvordan havde I det med at skulle starte?

William: Jeg var bare spændt. Mest på hvordan det sociale ville være.

Awad: Spændt på at møde klassen, og hvordan den ville være.

Er I faldet godt til?

Awad: Ja for vi kender allerede mange, så vi føler os velkomne. Det er nogle imødekommende mennesker på skolen – både lærerne og eleverne.

Hvordan var det at skulle møde klassen?

William: Det var mærkeligt at komme i en helt ny klasse, hvor jeg kun kendte Awad og en anden. Men nu snakker vi og griner sammen alle sammen.

Awad: Det var lidt akavet i starten. Stemningen er meget bedre her i tredje uge end i den første. Folk er ikke så stille.

Hvorfor valgte I Roskilde Handelsskole?

William: Studieretningerne her er rigtig gode. Det var derfor, jeg valgte hhx på Roskilde Handelsskole. Jeg vil måske gerne arbejde med marketing i fremtiden, men jeg synes også, at studieretningen Finans virker god. Den er international. Det kan jeg godt lide.

Awad: Jeg valgte hhx her på skolen, fordi jeg har mange familiemedlemmer, der har gået her. De sagde, det var en god skole. Og så vil jeg gerne være iværksætter og starte noget selv, når jeg bliver ældre. Så jeg vil gerne på studieretningen Iværksætteri.

Hvad ser I mest frem til ved at gå på hhx?

William: Fællesskabet. Men også min egen udvikling og modenhed gennem de tre år.

Awad: Fællesskabet og fagligheden – hvordan karaktererne kommer til at gå for eksempel – og selve udviklingen fra 1.g’er til at blive mere moden.

Hvad er det næste der sker på skolen, som I ser frem til?

William: Idrætsdag og at slå de andre klasser i konkurrencerne der.

Awad: Jeg glæder mig til at skulle vælge studieretning. Det er der, man starter med at udvikle sit eget liv. Der man sporer sig ind på det, der interesserer en.

Følg studielivet på Instagram

Skolens Instagram er i hænderne på elever fra hhx, eux og eud.

Følg os