2.g'ere på virtuel innovation camp

Gymnasieelever tænkte ud af boksen og kom med kreative og bæredygtige løsninger til Roskilde virksomheder.

27.09.20

362 elever på anden årgang på Handelsgymnasiet arbejdede torsdag og fredag med idégenerering ved årets innovation camp. Eleverne bidrog med nytænkning og brugte deres viden og teorier fra den daglige undervisning til løsninger til det lokale erhvervsliv. Til november præsenteres de bedste løsninger ved COCONF20.

Lokale udfordringer
ARGO, Boligselskab Sjælland og Roskilde Kommune/Erhvervsforum Roskilde var de lokale virksomheder, som eleverne skulle hjælpe med deres udfordringer. Alle cases er en del af COROs COCONF20, som er en innovationsplatform med samarbejde på tværs af blandt andet uddannelsesinstitutioner og erhvervslivet.

Grundet situationen med COVID-19 foregik campen klassevis, og virksomheder var med virtuelt for at svare på spørgsmål til de konkrete cases. Konsulenter fra innovationsprojektet VekselWirk var også med online, og guidede eleverne i selve innovationsprocessen og det at udarbejde kreative og innovative løsningsforslag.

Teorier bruges i praksis
Innovation er en del af alle fag på Handelsgymnasiet, og med campen får eleverne mulighed for at bruge fagene i praksis. De oplever, at teorierne fra undervisningen kan bruges direkte i virkelige problemstillinger.

Campen forbereder også eleverne på 2.g-faget Erhvervscase, hvor de skal arbejde med forskellige virksomheder og cases og finde kritiske succesfaktorer, udfordringer og løsningsforslag. Ved innovation camp er udfordringen givet, men løsningsforslaget skal eleverne selv finde frem til, så det er en lille forsmag til faget, der venter lige rundt om hjørnet.

Vinder kan teste idé
De bedste elevforslag fra campen inviteres med til COROs konference i november. Her får eleverne mulighed for at pitche deres idé i konkurrence med andre deltagere. Hvis de vinder konkurrencen, får de lov at teste idéen på en real-life testplatform hos den virksomhed, de har arbejdet med.

Konsulenter fra innovationsprojektet VekselWirk guidede eleverne i innovationsprocessen.