Det er til at få elev­pladser

Merkantile elever er eftertragtede i virksomhederne viser tal fra uddannelsesstatistik.dk. Det bekræfter uddannelseschef Ulla Sørensen også, der fortæller hvordan Roskilde Handelsskole bygger bro mellem elever og virksomheder og sikrer elevpladser til eleverne.

26.02.19

Når grundforløbet på eud eller det studieforberedende forløb på eux er afsluttet, er eleverne kvalificerede til en elevplads i en virksomhed – det der hedder hovedforløbet.

”Eleverne kan godt få en elevplads. Det kræver sådan set bare, at de søger dem,” siger uddannelseschef for eux og eud Ulla Sørensen.

Det bekræfter siden uddannelsesstatistik.dk, der viser, at antallet af indgåede aftaler med virksomheder om elevpladser er steget med ni procent fra november 2017 til 2018. Ulla Sørensen forklarer, hvorfor det er eftertragtet at have merkantile elever.

”Når virksomheder ansætter en elev følger ekstra hænder, som kan være med til, at de får løst flere opgaver og afprøvet nye rutiner. Det bidrager til virksomhedens succes”.

Praktikkontoret bygger bro mellem eleverne og virksomhederne

På skolens praktikkontor kan eleverne få hjælp til at søge elevplads. Der får de feedback på deres ansøgninger og CV af skolens praktikkonsulent Jesper Jessen-Kampp og har mulighed for at få hjælp, hvis de mangler gode råd til at komme videre i processen.

”Vi bygger bro mellem eleverne og virksomhederne, så eleverne får hjælp til at finde den rigtige elevplads, og virksomhederne får den rigtige elev,” fortæller Ulla Sørensen og henviser til de forskellige tiltag, der er på Roskilde Handelsskole.

Virksomhederne møder de unge på skolen

Skolen holder løbende match meetings, informationsmøder, forældreaften, videreformidling af jobopslag og hjælper med det praktiske og administrative.

Ved match meetings kommer virksomhederne ud på skolen og har korte uformelle samtaler med eleverne, som de efterfølgende kan indkalde til jobsamtaler. Virksomhederne sparer tid på rekruttering, kan håndplukke de bedste elever og samtidig møde eleverne på hjemmebane, hvor de er mindre nervøse.

”For eleverne er det virkelig dejligt, at de kan få en elevplads, og det kan de. Og når den er afsluttet, er de klar til job. Vi ved, at der er masser af elevpladser,” siger Ulla Sørensen.

Bare i de første to måneder af 2019 har praktikkontoret videreformidlet 375 jobopslag på facebooksiden Roskilde Handelsskole - Elevplads.

Eux-elev: overvej eux

Mathilde Nielsen er en af de eux-elever, der landede en elevplads hos SKAT efter det studieforberedende år i sommeren 2018. Det fortalte hun om i Karriereguiden 2018-2019, hvor hun anbefalede andre unge at overveje eux.

”Jeg vil anbefale andre at undersøge alle deres muligheder og ikke bare springe på en gymnasial uddannelse, fordi det er det, mange gør. Men det er også vigtigt, at man virkelig vil det. Mine forældre sagde, at jeg skulle vælge det, der passede til mig – og så kunne de godt lide, at man kan være næsten sikker på at få en elevplads,” fortæller Mathilde Nielsen.

Find ud af hvad du kan efter eux

Der er mange muligheder for spændende elevpladser og videre studier, når du dimitterer fra eux.

Karrieremuligheder

Søger du læreplads?