Ekstra hjælp og støtte til elever på Roskilde Handelsskole

Hvis elever er ordblinde eller har andre dokumenterede vanskeligheder, kan de få ekstra hjælp og støtte under studietiden.

29.10.18

Elever på Roskilde Handelsskole der ønsker hjælp og støtte under studietiden kan sammen med skolens SPS-konsulent finde ud af, om de er berettiget til det. Der kan derefter for eksempel søges om specialpædagogisk udstyr og støttetimer til eleven.

Få afklaret behovet for støtte

Sammen med SPS-konsulenten afklares behovet for støtte. SPS-konsulenten kan eventuelt teste eleverne for ordblindhed. Når der er forældreunderskrift på, at skolen må ansøge om støtte, udarbejder skolen en ansøgning. Hvis ansøgningen imødekommes, bestiller skolen det ønskede udstyr eller formidler de tildelte støttetimer.

Ekstra tid ved eksamener og prøver

I nogle tilfælde, blandt andet hvis eleven er ordblind, kan der søges om ekstra tid til eksamener og terminsprøver. Hvis eleven vil søge om ekstra tid, skal han/hun henvende sig til SPS-konsulenten eller en studievejleder i god tid inden eksamen.

Hjælp gennem uddannelsen

Roskilde Handelsskole arbejder for at sikre, at flere unge gennem deres studietid får den hjælp, de har behov for. Som et nyt initiativ bliver eleverne screenet for ordblindhed, når de starter på Handelsgymnasiet, eux og eud. Derefter får de tilbuddet om at blive udredt for ordblindhed, hvis screeningen antyder, at de kunne have brug for støttetimer. Det er en del af Roskilde Handelsskoles ønske om at hjælpe flest muligt til at gennemføre deres ungdomsuddannelse.

Vil du vide mere?

Vil du vide mere, så kontakt SPS-konsulent Ditte Pedersen på mail dpe@rhs.dk eller på telefon 8852 3215.

Bliv klogere på SPS på ungdomsuddannelser på Undervisningsministeriets hjemmeside.

Få svar på dit spørgsmål

Ring eller skriv til en vejleder, hvis du har brug for hjælp eller har specifikke spørgsmål til en uddannelse.