Eux giver flere muligheder

Den merkantile eux er praksisnær og giver eleverne mulighed for efterfølgende at arbejde eller studere.

23.09.18

”Det gode ved eux er, at uddannelsen relaterer sig til virkeligheden, og at man kan se, at man kommer til at bruge teorien.” Sådan lyder det ofte fra eleverne, der går på Eux Business på Roskilde Handelsskole.

Medarbejdere med frisk viden

Den merkantile eux er en 4-årig uddannelse, der kombinerer skole og erhverv. På uddannelsens første to år skal eleverne gennem grundforløb 1 og 2 samt det studieforberedende år. Uddannelsens resterende to år tilbringer de som elever i virksomheder.

Kombinationen af skole og erhvervserfaring er uddannelsens store styrke, mener uddannelseschef Ulla Sørensen.

”Eleverne omsætter med det samme deres teoretiske viden til praktisk. Virksomhederne betragter dem som medarbejdere, der bidrager med opdateret og frisk viden. De bliver virkelig dygtige,” fortæller uddannelseschefen.

Bud efter eleverne

Eleverne på eux får løbende vejledning i at finde elevpladser. Det sker gennem initiativer på skolen for eksempel matchmeetings, erhvervsdag og videreformidling af jobopslag, som bygger bro mellem eleverne og virksomhederne - til stor glæde for begge parter. For som uddannelseschef Ulla Sørensen fortæller, er virksomhederne bekymrede for, om der kommer nok elever til dem.

”Vi kan se, at der er bud efter eleverne. Så det er ikke svært at få en elevplads. Det kræver bare, at man søger dem,” siger Ulla Sørensen.

Erhvervserfaring styrker studiekompetencer

På eux oplever ledelsen, at erhvervserfaringen bidrager til elevernes evner som studerende på videregående uddannelser.

”Når eleverne afslutter deres forløb på elevpladserne og har færdiggjort eux, er de klar til job. Men de er også rigtig gode studerende, for de ved, hvad der foregår i virksomhederne og kan referere til det, de har lært. De ved, hvad en arbejdsdag er og har gode vaner, de kan tage med sig,” siger uddannelseschef Ulla Sørensen.

Hør mere om eux til uddannelsesmessen i Roskilde d. 6. november

Eux-elev Sofie fortæller om sin uddannelse

Find ud af hvad du kan efter eux

Der er mange muligheder for spændende elevpladser og videre studier, når du dimitterer fra eux.

Karrieremuligheder