Nye studie­retninger på Handels­gymnasiet

Når elever i 9. og 10. klasse søger ind på ungdomsuddannelser med opstart i 2019, har de på Handelsgymnasiet fået flere retninger at vælge imellem.

26.02.19

For optaget 2019 bliver der udbudt 13 forskellige studieretninger, hvoraf fire af dem er nye. Det drejer sig om Webdesign og gaming, Journalistik og kommunikation, Grøn global og IBB verden.

På Roskilde Handelsskole så de et behov for at udvide paletten af studieretninger.

”I takt med at samfundet ændrer sig, ser vi på, hvilke studieretninger der understøtter vores elever og giver dem mange muligheder i forhold til karriere og videre uddannelse, når de er færdige som studenter. Med vores nye studieretninger arbejder vi med nogle af de virkelighedsnære problemer, som optager os i samfundet både lokalt og globalt,” siger uddannelseschef på Handelsgymnasiet Anne Kirstine Frandsen.

Virksomhed, samfund og international

Studieretninger deles ind under tre overordnede emner, der er virksomhed, samfund og international.

Arbejd med markedsføring, programmering og IT

Under virksomhed er kommet linjen Webdesign og gaming, hvor eleverne lærer at kommunikere og markedsføre på nettet med grafik og design. De får også indblik i at programmere hjemmesider og lærer om markedsføring gennem gaming og mobilspil.

Lær om kommunikation og arbejd journalistisk

Der er også oprettet to retninger under samfund. Den ene er Journalistik og kommunikation, hvor eleverne lærer om kommunikationens betydning i forhold til virksomheders økonomi. De lærer at formidle svære faglige emner om økonomi og politik og arbejder med kampagner på blandt andet blogs, Instagram og Snapchat.

Journalistik og kommunikation

Fokus på aktuelle miljø- og klimaudfordringer

Grøn global er en samfundsfaglig studieretning, der sætter fokus på aktuelle udfordringer med vores klima og miljø. Eleverne arbejder gennem de tre gymnasieår med forskellige projektforløb om bæredygtighed og klimaskabte udfordringer. De lærer at undersøge forholdene i praksis gennem feltstudier og at se udfordringerne i et globalt perspektiv.

Kom verden rundt og bliv undervist på engelsk

IBB verden lægger sig op ad den nuværende studieretning Verdensklasse, men med den forskel at undervisningen i studieretningsfagene på IBB verden er på engelsk. På denne studieretning kommer eleverne verden rundt både i den daglige undervisning og gennem studierejser i Europa, USA og Asien samt en skoleophold i Nordamerika.

Se hvordan det er at starte på Handelsgymnasiet

Nye venner, nye lærere, nye fag. Læs om hvad dine første dage på Handelsgymnasiet går med.

Studiestart

Brug for hjælp til at vælge?

Ring eller skriv til en vejleder, hvis du er i tvivl om hvilken studieretning, der er bedst for dig.