På kurset AI-systemer til merkantile arbejdsopgaver lærer du, hvordan du kan bruge generative AI-værktøjer som f.eks. ChatGPT eller lignende værktøjer samt billedgenerering i dit professionelle arbejde med administration, salg eller lignende.
Du lærer om teorien bag værktøjerne, og hvordan du skal forholde sig til lovgivningshensyn, som f.eks. databeskyttelse og datahåndtering.
Målgruppe
Kurset retter sig mod faglærte og ufaglærte medarbejdere, der arbejder med eller søger job inden for det merkantile brancheområde med interesse/behov for at opnå grundlæggende viden og kompetencer til at arbejde med AI-baserede værktøjer (Artificial Intelligence "Kunstig intelligens").
Mål
Deltageren kender til den relevante lovgivning, der berører generativ AI, og kan anvende AI under hensyntagen til databeskyttelse og datahåndtering
Deltageren kan forholde sig til de etiske problematikker omkring generative AI's datagrundlag, den indbyggede bias og potentialet for at skabe misvisende eller fejlagtige informationer, samt vurdere hvordan det kommer til udtryk i de materialer AI genererer, når arbejdsopgaven skal løses. Deltageren kan kommunikere og anvende strategier i arbejdet med generativ AI (prompting) til at skabe testmaterialer, billeder, tal mm. til at løse brancherelevante arbejdsopgaver.
Deltageren kan ud fra viden om grundprincipperne i LLM (Large Language Model) forholde sig til styrker og svagheder i generative AI-systemer, samt udvælge de AI-systemer, hvis styrker bedst løser administrative opgaver som eks. kommunikationsopgaver, sagsbehandling, salg, logistik, spedition, markedsføring eller økonomi m.m.