Introduktionskurser med case-arbejde

I 8. klasse skal eleverne vælge, hvilke ungdomsuddannelser de vil opleve på introduktionskurser.

19.12.18

På introduktionsskurset får eleverne en god fornemmelse af, hvad de kommer til at arbejde med, og hvordan det sociale liv er på skolen.

På Roskilde Handelsskole kan 8. klasses eleverne komme på introduktionskurser på hhx, eux og eud

Casearbejde med nye fag

Eleverne oplever i undervisningen koblingen mellem det teoretiske og det praktiske på introduktionskurserne.

Gennem kurserne møder de nye fag og forskellige arbejdsformer med blandt andet oplæg fra læreren og casearbejde. De arbejder med en case, hvor de bruger det, de har lært i de nye fag. Besvarelsen fremlægger de sammen med deres gruppe for læreren og modtager respons på arbejdet.

Et realistisk billede af hverdagen

Skolens lærere, studievejledere og elever forsøger at give eleverne et så realistisk billede af hverdagen på ungdomsuddannelserne som muligt. Det handler både om fagenes sværhedsgrad, det sociale miljø og brugen af nye medier og om, hvor mange lektier der er.

To forskellige tilgange til det merkantile område

Introduktionskurset på Handelsgymnasiet og kurset på eux og eud giver indblik i de forskellige tilgange, som ungdomsuddannelserne har til det merkantile område.

Gennem to dages introduktionskursus på Handelsgymnasiet kommer eleverne omkring:

- en præsentation af studieretningerne og nogle af de nye fag, de møder

- hvordan vi arbejder i undervisningen og en fornemmelse af, hvad uddannelsen kræver

- hvad en studentereksamen fra Handelsgymnasiet kan bruges til.

Når eleverne er på introduktionskursus på eux og eud, får de viden om de mange muligheder uddannelserne giver. De skal derudover arbejde sammen i grupper om en case, hvor de etablerer en fiktiv virksomhed, og de skal blandt andet:

• udvikle idé og koncept
  • skrive en pressemeddelelse
  • lægge et budget
  • komme med bud på indretning
  • finde ud af hvem deres kunder er.

For elever i 8. klasse

Når du går i 8. klasse, kan du komme på introduktionskursus på hhx, eux og eud. Og du kan sammen med dine forældre besøge skolen til det årlige inspirationsmøde.

Elev i 8.klasse

Vi kan hjælpe

Ring eller skriv til en vejleder, hvis du er i tvivl om hvilken ungdomsuddannelse, der er bedst for dig.