Historie

Roskilde Handelsskole er en skole med lange og stolte traditioner. Skolen blev grundlagt i 1869 og har igennem alle årene været en vigtig del af uddannelsessystemet i Roskilde. Således også i dag.

I 150 år har skolen budt uddannelsessøgende unge og voksne velkomne og bidraget til at sende dem videre ud i livet til job eller videregående uddannelse.

Roskilde Handelsskole startede 29. oktober 1869 som en aftenskole for under ti handelselever. To gange om ugen var eleverne til undervisning i dansk, regning, skrivning og engelsk.

I dag er Roskilde Handelsskole en af Sjællands største med 8.000 elever, der har deres gang på skolen i løbet af et år. Deriblandt er cirka 1.600 årselever.

Danmarks første byggeri til handelsskole

I 1907 holdt Roskilde Handelsskole til i lånte lokaler på Allehelgenes Skole. Skolen havde på det tidspunkt 32 elever, og antallet af elever var stigende. Derfor besluttede formand for skoleudvalget, købmanden Axel Parliin, og skolens ledelse, at Roskilde Handelsskole skulle have sine egne bygninger.

Roskilde Kommune lagde byggegrund til projektet, og byggeriet blev til virkelighed med rentefrie lån fra staten og gaver fra Roskilde Sparekasse og Roskilde Landbobank.

Roskilde Handelsskoles bygninger blev indviet den 25. august 1920, og de var Danmarks første bygninger bygget med det formål at drive handelsskole.

Dimittender årgang 1949

Krigen påvirkede elevtallet

Under 2. Verdenskrig blev skolens bygninger i en periode beslaglagt af værnemagten, og krigen påvirkede skolens elevtal. I årene efter krigen steg elevtallet igen, og i 1960 havde skolen 434 elever.

Skolen flytter til Bakkesvinget

I 1994 flyttede alle Roskilde Handelsskoles aktiviteter til Bakkesvinget. Dele af de videregående uddannelser flyttede ikke med før i 2001, hvor de også flyttede ind i skolens nye bygning på hjørnet af Maglegårdsvej og Bakkesvinget. Handelsskolen havde fra 1969 til 1994 lokaler på Maglelunden.

Dimittender fra Handelsgymnasiet årgang 2019

Roskilde Handelsskole er bedst på Sjælland

Efter elevernes trivselsundersøgelser på ungdomsuddannelser i 2011 placerede Roskilde Handelsskole sig som nummer et blandt handelsskolerne på Sjælland. Undersøgelserne viste, hvor tilfredse eleverne på Handelsgymnasiet og Erhvervsuddannelserne var med deres uddannelse, lærere og studieforhold.

Handelsgymnasiet sætter rekord

Til skolestarten på Handelsgymnasiet på Roskilde Handelsskole var der i 2015 et rekordstort antal nye elever.  Der startede 416 nye elever, hvilket var det højeste antal i skolens historie. Med anden og tredje års eleverne gik der cirka 1.100 elever på Handelsgymnasiet, hvilket gjorde gymnasiet til et af regionens største.

Dimittender fra eux årgang 2019

Nye uddannelser og linjer

I 2016 blev den første elev færdig som student fra den nyoprettede uddannelse eux. Skolen udvikler udbuddet af uddannelser og studieretninger, så de bliver ved med at være relevante for elevernes videre uddannelse og arbejdsforløb. Det samme gælder de internationale studieture, som Roskilde Handelsskole tilbyder og afvikler.

Roskilde Handelsskole fejrede 150 års jubilæum

Da skolen i efteråret 2019 kunne fejre 150-året for grundlæggelsen af skolen, blev det med fokus på miljø og klima. Der blev plantet 150 træer og buske på skolens område til gavn for klimaet og glæde for fremtidige elever og kursister. Dagen blev også fejret med street food for alle elever, kursister og medarbejdere, som kunne nydes i skolens nye loungeområde. Skolens lange tradition for virksomhedssamarbejde blev hyldet til en reception om eftermiddagen ved at overrække et legat til virksomheden RIAS for en særlig værdifuld indsats i samarbejdet.

Billeder vist ved 150-års jubilæet

Følg studielivet

Tjek skolens sociale medier og få indblik i studielivet.