Verdensklassen blev klogere på Canada og hinanden på college

Den 25. august begyndte 2V’s studierejse til USA og Canada. Gymnasieelev Maja Madsen fortæller, hvordan hun oplevede den ti uger lange studierejse og opholdet i Canada.

25.11.19

Studieretningen Verdensklassen på Handelsgymnasiet har Nordamerika på programmet i 2.g. Gennem ti uger lærte eleverne om den nordamerikanske kultur, trænede deres engelske og udviklede sig personligt. Maja fortæller om deres oplevelser på rejsen.

Klassen oplevede Washington

I august rejste vi sammen til Washington D.C. i USA. Vores lærere havde planlagt et super fedt program, hvor vi blandt andet så Capitol og The White House - to ting man bare SKAL opleve. Vi var på besøg i Verdensbanken, Newseum og National Museum of African-American History og til foredrag med forskellige organisationer. Når der ikke var noget på programmet, oplevede vi Washington D.C. på egen hånd.

Derefter gik turen til Canada, hvor vi tilbragte de næste to måneder hos værtsfamilier og modtog undervisning på Niagara College. Undervejs var vi på forskellige ture til Toronto og omegn, der så vi blandt andet Toronto Marlies spille en hockeykamp og var i forlystelsesparken Canada’s Wonderland.

På college i Canada

I de fleste fag blev vi undervist samlet som klasse med en candisk underviser. I fagene College Communication og Diversity blev klassen splittet i to og undervist på hold med canadiske studerende.

Vi blev undervist i alle de fag, vi gør til daglig pånær tysk og dansk. Derudover havde vi Cultural Understanding/Diversity og College Communication. Vores primære fokus i undervisningen var kultur som helhed, forskellen på Canada og Danmark samt opstart af egen virksomhed.

Undervisningen mindede meget om den danske. Den eneste store forskel var, at sproget var et andet. Og så var de meget glade for brug af papir og blyant.

Hverdagen på college

Hverdagen på college var travl, men den var også super fed! Skoledagene og lektiemængden varierede, så vi havde også tid til cafebesøg, biografture og shopping.  Aftensmad spiste vi enten hjemme hos værtsfamilien, ellers gik vi på restaurant sammen. Det var ofte efterfulgt af lektielæsning hjemme og hygge hos værtsfamilien.

Lære om et land på studierejsen

Det er en helt anden oplevelse og indlæring, man får ved at opleve et lands, politik, kultur og historie, imens man befinder sig i det. Man kommer helt tæt på emnet på en anden måde og får snakket med folk, der bor og arbejder der til daglig. Kort sagt, en anden forståelse af canadierne og hvorfor de handler og tænker, som de gør.

Det der har overasket mig mest ved canadiere, er deres imødekommenhed og venlighed. Alle spørger ind til, hvordan man har det, venter pænt i kø ved bussen, siger undskyld hele tiden og holder døren for en.

Kulturmøder i værtsfamilien

Jeg så særligt frem til at møde min værtsfamilie, som jeg havde skrevet med inden ankomst. Mine forventninger var høje, og heldigvis endte jeg med at bo hos den skønneste børnefamilie.

En af mine største oplevelser var at fejre Thanksgiving med min værtsfamilie og deres familiemedlemmer. Det var grænseoverskridende men super fedt at opleve den canadiske kultur så tæt på. En dag havde jeg også to veninder med hjemme, hvor vi lavede dansk mad og serverede det for min værtsfamilie – de var vilde med det!

Det var en fed og udfordrende oplevelse at bo hos en værtsfamilie. Man skal være åben og lære at tilpasse sig den canadiske kultur og ikke mindst familiekulturen i ens værtsfamilie. Jeg fik virkelig lov til at opleve Canada fra de lokales perspektiv og oplevet ting, jeg normalt aldrig selv ville. Derudover udviklede jeg mig som person og fik rykket en masse grænser.

En rejse der giver meget til klassen og personligt

På studierejsen er vi blevet meget tættere som klasse. Vi har tilbragt oceaner af tid i hinandens selskab og har lært en masse nyt om hinanden. En masse nye venskaber er startet på kryds og tværs.

Personligt er jeg blevet mere åben over for forskelligheder, og jeg er blevet mere nysgerrig på andre og deres kulturer. Jeg har lært at bryde grænser og er mere tilbøjelig til at springe ud i nye ting, end jeg var før jeg tog afsted.

Se flere billeder fra turen til Nordamerika

Vælg mellem 9 studieretninger

Bliv klogere på hvilken retning, der passer til dig.

Studieretninger

Kom til informationsmøde

Hør om skolens ungdomsuddannelser og tal med vejledere og nuværende elever.

Det sker