1.g'ere sætter fokus på cirkulær økonomi

390 elever fra Handelsgymnasiet arbejder i to dage med iværksætteri med fokus på genanvendelse.

01.11.17
  • DEL:

Gymnasieelever arbejdede innovativt, da de skulle løse en case til Creative Business Camp. Eleverne skulle torsdag og fredag arbejde med en løsning på en af hverdagens udfordringer.

Eleverne sidder koncentreret med deres grupper. Nogle taler om deres præsentation, mens andre klipper, limer eller 3D-printer det sidste på deres prototyper. I denne uge er der Creative Business Camp, hvor Handelsgymnasiet og innovationsvirksomheden PRAKTISK udfordrede eleverne i at arbejde kreativt og innovativt.

Målet med campen er, at eleverne oplever, hvordan en iværksætter arbejder. Det gør de, når de går gennem processerne frem til præsentationen af løsningen på udfordringen i slutningen af dag to.

Eleverne løste en udfordring fra hverdagen
I løbet af de to dage skulle 1.g'erne komme med et bud på, hvordan cirkulær økonomi kan bruges til løsninger på udfordringer i hverdagen. Eleverne fik en case om Line, og de skulle forholde sig til en almindelig dag i Lines liv og finde en vinkel på en udfordring, som de kunne tage fat på. Der var mange kreative bud lige fra en pantautomat til tøj til en beholder der renser badevand, så det kan genanvendes. 

Fra idé til prototype og pitch
Eleverne arbejdede med at idégenere, idéudvikle og med prototyping, og pitch. Under campen fik eleverne inspiration og vejledning i fire værksteder. Der arbejdede de blandt andet med prototyper i enkle materialer, og de videreudviklede prototypen til et egentligt produkt via en 3D-printer eller en laserskærer. PRAKTISK var med som sparringspartner for elever og lærere under hele forløbet.

Grupper skaber kontakter på tværs af klasser
De 390 elever blev delt i 56 grupper på tværs af klasser og studieretninger. Eleverne vidste inden at de skulle på camp og arbejde med innovation, men de kendte ikke til den konkrete case, og de vidste ikke, hvem de kom i gruppe med.

Erfaringer fra tidligere camps viser, at gruppedelingen skaber tætte kontakter mellem eleverne på tværs af klasser. Det er sammen med Handelsgymnasiets øvrige studiemiljøaktiviteter med til at styrke sammenholdet på årgangen.

Følg studielivet

Tjek skolens sociale medier og få indblik i studielivet.

Instagram
  • Bakkesvinget 67
    4000 Roskilde
    Telefon 8852 3200 (kl. 8.00-12.00)
    rhs@rhs.dk
  • CVR-nr: 19516172
    EAN-nummer: 5798000553606
#rhslivet

Hjælp og vejledning

Du er altid velkommen til at kontakte en studievejleder, hvis du har brug for hjælp til at vælge uddannelse eller kursus. 

Studievejledningen

Se også

Find medarbejder Få sider læst op Cookie- og privatlivspolitik Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Om skolen

Profil Værdier Historie Praktiske oplysninger Nyt om coronavirus Kontakt Adresse og find vej Åbningstider Find medarbejder Studievejledningen Digital post Det sker Nyheder Job Organisation Bestyrelsen Ledelsen Elevråd Arbejdsmiljøorganisation Mål, vision og strategi Mål og strategier Strategi 2024-2028 Planer og politikker Udvikling og kvalitet Kvalitetsarbejde Nøgletal Opfølgningsarbejde Trivsel og tilfredshed Fastholdelsesstrategi Selvevaluering Netværk og samarbejde Uddannelser Kurser Om skolen Hjælp til at vælge Optagelse English Info til dig der er...