Gode råd til hvordan du hjælper din teenager gennem valg­rejsen

Valg af ungdomsuddannelse er ofte en svær og forvirrende proces, der handler om at lære sig selv og sine muligheder at kende. Bliv klogere på hvordan du som forælder støtter din søn eller datter i den proces.

21.08.18

Det er ikke alle uddannelsesparate, der også er valgparate og er klar over, hvilken vej de vil. Uddannelsesvejleder i UU Roskilde/Lejre Annemarie Hjorth vejleder dagligt unge om valg af ungdomsuddannelse. Hun kommer her med gode råd til, hvordan du hjælper din teenager med at blive klogere på sit valg.

Stil åbne spørgsmål

”Når de unge har været på virksomhedsbesøg, i praktik eller i brobygning, kan man som forælder være konkret i sine spørgsmål. For eksempel kan man spørge: hvad har du oplevet? Hvordan har du det med at være på skolen?” siger Annemarie Hjorth.

Fortæl om egen uddannelsesvej

”Der er rigtig mange unge, der er bange for at begå fejl. De synes, det er en fejl, hvis de ikke får valgt det rigtige og vil noget andet. Så de er tilbøjelige til at vælge en uddannelse, ’der ikke lukker nogen døre’, som de selv udtrykker det,” siger Annemarie Hjorth.

I de kollektive vejledninger i skolen taler Annemarie med de unge om, at valget ikke går fra a til b og er lineært, som mange unge forestiller sig. For at understrege den pointe beder Annemarie de unge om at talemed deres forældre om deres uddannelsesvej.

”Jeg har en øvelse til forældrene, hvor jeg beder dem tænke på deres egen uddannelsesvej. På hvordan de sad i 9.-10. klasse og forestillede sig det, de skulle arbejde med og se på, hvor de er nu. Heldigvis leder et valg noget andet med sig, og det er ikke altid lykken at have en fast plan,” fortæller Annemarie Hjorth.

Bliv klogere på uddannelserne sammen

Det er dig, der kender dit barn bedst og kan støtte op om og udfordre uddannelsesvalg. Til arrangementer bliver du klædt på til den opgave, når du sammen med din søn eller datter lærer mere om uddannelserne og mulighederne.

”Mange forældre kender af gode grunde ikke de mange muligheder inden for erhvervsuddannelsesområdet og den eux-mulighed, som er kommet for nylig. Derfor skal forældrene og de unge ud på skolerne, til uddannelsesmesserne eller åbent hus,” opfordrer Annemarie Hjorth og råder samtidig forældre til at blive klogere på detaljerne omkring uddannelserne på ug.dk.

Tag initiativ til mere vejledning

Som en del af vejledningen i grundskolen viser Annemarie, hvordan eleverne kan bruge chatfunktionen i eVejledningen, der er uddannelsesguidens vejledning via chat, telefon og mail. Hun foreslår, at kontakt til vejledningen gøres til et fælles projekt i familien.

”Det kan være en hjælp, at forældrene taler med deres søn eller datter om hvad de skal spørge ind til, når de kontakter vejledningen. Så er de unge forberedte og skal ikke bekymre sig. Det er selvfølgelig også en mulighed, at man sammen kontakter vejledningen, hvis den unge er mest tryg ved det,” forklarer Annemarie Hjorth.

Hvis der er bestemte uddannelser eller uddannelsessteder, I vil blive klogere på, foreslår Annemarie, at I benytter jer af uddannelsesstedernes egne vejledninger.

Bliv klogere på hhx, eux og eud

På Roskilde Handelsskole er der løbende arrangementer, hvor du sammen med din søn eller datter kan få information om ungdomsuddannelserne. I kan også se mulighederne for forløb og arrangementer på skolen, når dit barn går i henholdsvis 8., 9. og 10. klasse.

Få svar på dit spørgsmål

Ring eller skriv til en vejleder, hvis du har brug for hjælp eller har specifikke spørgsmål til en uddannelse.