Hvad bringer fremtiden

Mulighederne med en uddannelse fra hhx, eux og eud er mange. Yasmin, Bolette og Daniel fortæller, hvad deres planer er efter dimission og translokation – og hvordan planerne har udviklet sig fra dengang de startede.

19.05.19

Hhx åbner op for mange muligheder

Yasmin Josefine Lyager Larsen, elev i 3.F på Handelsgymnasiet

Hvad er dine planer efter Handelsgymnasiet?

Jeg vil gerne læse marketing og kommunikation på Aalborg Universitet i København. Der lærer jeg om menneskehåndtering, og hvordan jeg kommunikerer med folk. Samtidig er uddannelsen kreativ, når jeg lærer om reklame og marketing. Så jeg har gode planer for fremtiden, men jeg tager lige et sabbatår først. Jeg har studiejob som hårstylist i Magasin, hvor jeg skal være fuldtidsansat i et år, og derefter læse videre.

Hvordan kan det være, du vælger at holde et sabbatår?

Jeg har brug for en god pause fra skole, hvor jeg kan arbejde og rejse en del, så jeg kan få energi til at starte på universitetet. Jeg tager blandt andet til USA på roadtrip, og så vil jeg gerne til Thailand og Vietnam senere på året.

Hvad tænkte du, at du ville efter Handelsgymnasiet, da du først startede? Havde du nogle tanker om det?

Da jeg startede, troede jeg, at Handelsgymnasiet det var businessbukser, jakkesæt, og at man skulle være rigtig maskulin – også som pige. Der tænkte jeg, at jeg skulle læse på CBS og være en rigtig forretningskvinde. Det gik hurtigt op for mig, at det slet ikke var sådan.

Hhx åbner op for markant flere muligheder. Nu sidder jeg her i lyserød kjole og slet ikke nogen habitbukser, så det er ikke sådan, det er herude. Det er jo bare, at man vælger for eksempel biologi fra, når man går på hhx i stedet for at gå på et alment gymnasium.

Hvis jeg vil læse videre, så kan jeg stadig det

Bolette Harboe Holmgren, elev i Eux31

Hvad er dine planer efter eux?

Jeg starter på min elevplads hos KLS Grafisk Hus i slutningen af juli. Det er et trykfirma, som er gået den bæredygtige vej og trykker meget miljøbevidst og uden kemikalier. Der skal jeg være økonomielev og skal ud over økonomi stå for forskellige administrative opgaver. Så min plan er, at jeg skal være der i to år, og efterfølgende har min mormor et økonomifirma, som hun håber, jeg kan overtage.

Hvordan kan det være, at du har valgt kontor?

Jeg vidste ikke, i hvilken retning jeg ville, før jeg fik fagene her på skolen. For eksempel erhvervsøkonomi fandt jeg ud af, var lige mig. Så begyndte jeg at søge den vej og skal nu være økonomielev.

Har du været glad for at gå på Roskilde Handelsskole?

Meget. Jeg kommer fra Ringsted, så det er et stykke at tage. Men da jeg var på skolen til informationsmødet, blev jeg lidt forelsket i skolen og tænkte, at her skulle jeg gå. Jeg kendte ikke nogen her, inden jeg startede.

Giver det dig noget med videre, at du har fået det studieforberedende år?

Jeg synes, det er en smart idé, at du kan kombinere to uddannelser. Du får det gymnasiale og kan tage erhvervsdelen med på samme tid. Hvis jeg vil læse videre til økonom eller noget andet på universitetet, så kan jeg stadig det. Det var også derfor, jeg gerne ville have det studieforberedende år med. Jeg vil gerne kunne læse videre og for eksempel tage en HD senere hen. Det er noget jeg overvejer.

Fundamentet på plads før starten på karrieren

Daniel Buchardt Damm, elev i Eud22

Hvad er dine planer efter eud?

Efter grundforløbet skal jeg starte som butikselev i Irma. Efter tre til fire år har jeg tænkt på at gå på aftenskole og læse fag op, så jeg kan få kompetencer til at undervise. Så hovedmålet er på sigt at blive underviser. Men jeg vil gerne have grundfundamentet, hvis jeg ikke kan klare at videreuddanne mig senere, eller jeg ikke vil det alligevel, så har jeg altid noget, jeg kan falde tilbage på.

Er der noget særligt, du har lært, som du ved, du kan bruge, når du kommer ud?

Faget afsætning kan jeg godt lide og vil gerne undervise i en dag. Jeg synes, samfundsfag og psykologi er enormt spændende fag. Og det er meget interessant at se på, hvordan kunderne er og at analysere indretning, dufte og lyde – det er vildt spændende, synes jeg!

Hvordan kan det være, at du har valgt detail?

Jeg synes, det er rart at komme ud, at der sker noget, og jeg får brugt min energi og får talt med mennesker. Det synes jeg er virkelig fedt. At selvom jeg bare hjælper dem med at finde en pose kaffe, så er de nærmest overlykkelige over det. Det er helt fantastisk at kunne gå ud med.

Hvordan kan det være, du valgte en elevplads i Irma?

I Irma er der flere specialting, og der er mere nørderi i tingene. Jeg arbejder i en købmand nu med normale standardvarer, og jeg kunne godt tænke mig at lære mere om for eksempel specialøl eller kaffe. Så kan jeg informere forbrugerne om, hvad forskellige produkter kan, og hvad det er godt sammen med.

Hvilke muligheder føler du, der er, når du tager en eud?

Jeg er meget overrasket over, hvor mange muligheder der faktisk er. Før jeg kom her var det lidt sådan, ”nå du skal bare ned i Netto og sidde bag kassen”, men det er jo slet ikke det, det drejer sig om. Der er jo vanvittig mange muligheder. Du kan for eksempel læse videre, hvis du har mod på det.

Følg studielivet

Tjek skolens sociale medier og få indblik i studielivet.