Eud-elev

Find praktiske oplysninger du har brug for som eud'er, for eksempel om økonomi, vejledning, ferier og meget andet.

Studierejser

    Studietur til New York

    Som en del af uddannelsen får du mulighed for at tage på studietur til New York. Du afprøver fagene i praksis, samtidig med at rejsen udvikler dig personligt.

    Læs mere om studierejsen
    Sådan betaler du studierejsen

    Du betaler selv udgifterne til studierejserne. På nogle studieretninger og forløb indgår studieture til bestemte lande. Se rejsemål og udgifter under beskrivelsen af hver enkelt studieretning eller forløb.

    Fravælger du en rejse, efter den er bestilt, skal du selv betale de udgifter, som ikke kan refunderes. Det gælder også, hvis afbuddet skyldes, at du ikke har bestået et skoleår, og du derfor ikke kan fortsætte i klassen, og hvis du af anden årsag ikke må deltage i rejsen.

    Rejserne er faglige og alkoholfrie

    Alle rejser er alkoholfrie og har et fagligt indhold. Det er obligatorisk, at eleverne tegner en fælles rejseforsikring i forbindelse med rejser i skolens regi. 

    Kommunikation ved aflyste fly og lignende

    Opstår der kritiske situationer i forbindelse med en klasses rejse, kommunikerer skolen til forældrene via skolens hjemmeside. En kritisk situation er for eksempel udsættelse af hjemrejsen på grund af aflyste fly.

Eksamener og projekter

    Eksamener på GF1 og GF2

    På GF1 skal du til én eksamen, mens der på GF2 er én eksamen i grundfag og ét grundforløbsprojekt.

    Eksamensregler

    Her kan du læse om regler vedrørende eksamen på eud på Roskilde Handelsskole.

    Læs eksamensreglerne
    Undervisningsplaner

    En undervisningsplan giver dig et overblik over indholdet i uddannelsen. Her kan du læse om de fag og temaer, som du skal igennem på eud.

    På Roskilde Handelsskole har vi valgt at opdele den lokale undervisningsplan i forskellige dokumenter.

     

    Den lokale undervisningsplan uddannelsesniveau

    Her kan du læse om selve uddannelsen

     

    Den lokale undervisningsplan skoleniveau

    Her kan du læse om overordnede forhold omkring eud på Roskilde Handelsskole.

Uddata+, bøger og print

    Uddata+

    Skolen bruger Uddata+ til at opbevare og udveksle opgaver og til at sende meddelelser, e-mails, lektier og meget andet.

    Der er adgang til Uddata+ fra internettet, og du logger på ved hjælp af det UNI-login, som du får ved skolestart. I systemet kan du se og opdatere informationer hjemmefra, hvis du har netadgang. Hvis du glemmer dit login, kan du få hjælp i it-helpdesk.

    Fra Uddata+ har du adgang til blandt andet:

    • dit skema
    • dine karakterer, også dem du eventuelt har gennem en anden erhvervsuddannelse
    • din fraværsstatistik.

     

    Vi sender dig en sms om skemaændringer og arrangementer. Du skal selv vedligeholde oplysninger om mobilnummer i Uddata+.

    Gå til Uddata+
    Aflysninger

    I Uddata+ skal du oplyse dit mobilnummer, så sender skolen dig en sms i tilfælde af aflysninger. Husk at ændre nummeret, hvis du får nyt.

    Gå til Uddata+
    Bøger

    I undervisningen bruges primært i-bøger, som du får adgang til med dit UNI-login.

    Kontakt it-helpdesken hvis du har glemt dit UNI-login
    Udlån og aflevering af bøger

    I starten af skoleåret skal du sammen med din lærer og resten af klassen i bogadministrationen og låne bøger. Husk at skrive navn på forsiden af bøgerne.

     

    Se status på lånte bøger

    Du kan tjekke dine udlån på selvbetjeningsmaskinerne ved bogadministrationen i underetagen. Klik på udlån og log ind med dit CPR-nummer.

    Det bedste overblik får du, hvis du tjekker dine udlån på online:

    • Log ind med dit UNI-Login gennem menuen i øverste venstre hjørne
    • Øverst i venstre hjørne er der ikoner for ”Udlån” og ”for gamle lån”. Der kan du se, hvornår de forskellige bøger skal afleveres.

     

    Aflevering af bøger

    Du afleverer bøger på selvbetjeningsmaskinerne ved bogadministrationen i underetagen. Tryk på aflever på skærmen og scan bogens stregkode. 

    Når du scanner bogen ved aflevering, skal du huske at holde øje med, at det er dit eget navn der kommer frem i venstre hjørne af skærmen. Så du er sikker på, at det er din egen bog, du har afleveret.

    Der må ikke komme bøger gennem brevsprækken, der ikke først er registreret som afleverede på selvbetjeningsmaskinerne.

    Fotokopiering og print

    Hver uge får du tildelt 1,50 kr. til print. Det svarer for eksempel til en farve og 10 sort/hvid udskrifter. Ubrugte beløb føres videre til senere brug. Har du brug for flere udskrifter, får du adgang til at udskrive og kopiere ved at indbetale minimum kr. 25,- på print.rhs.dk.  

     

    • Sort/hvid print koster kr. 0,10 pr. side
    • Farveprint koster kr. 0,50 pr. side.

     

    Du logger på med det brugernavn og den adgangskode, du får udleveret ved skolestart. Når du logger på, kan du læse vilkårene for brug af kopi- og printsystemet.

    Gå til print.rhs.dk

Støtte gennem din uddannelse

    Karrierevejleder

    Hver klasse har en karrierevejleder – det svarer til en klasselærer. Din karrierevejleder er den person, som du altid kan spørge til råds, hvis du har problemer eller spørgsmål angående din uddannelse.

    Det er ikke sikkert, at din karrierevejleder kan svare på alle spørgs­mål, men karrierevejlederen kan hjælpe med at henvise dig til den person, der kan hjælpe dig. Hvis du har for meget fravær, så vil din karrierevejleder eller studievejleder tage en samtale med dig.

    Den dag du starter, bliver du modtaget af din karrierevejleder.

    Find kontaktoplysninger på lærerne
    Hjælp til at finde læreplads

    Hos skolens lærepladskonsulenter kan du få hjælp til at finde en læreplads. Du kan for eksempel få hjælp til at skrive ansøgninger og få gode råd om jobsamtaler. 

    På Facebooksiden Roskilde Handelsskole – Læreplads kan du finde opslag fra virksomheder, som søger elever.

    Få mere at vide om læreplads-forløbet
    Studievejledning

    Studievejledningens opgave er at støtte og vejlede elever, der har særlige problemer, så så mange elever som muligt gennemfører deres uddannelse.

    Hver klasse har en studievejleder tilknyttet. Når du begynder på skolen, får du at vide, hvornår din studievejleder har træffetid og telefontid, så du kan opsøge vedkommende, hvis der er noget, du gerne vil tale om.

    Desuden vejleder og orienterer studievejlederne generelt om forhold, der har med uddannelsen at gøre. For eksempel vejleder de om valgfag, eksamen, studieretninger og forløb, SU eller om, hvordan du kan forbedre dine studievaner. Det er først og fremmest studievejlederne, der holder øje med fravær, og de griber ind, hvis fraværet bliver for højt.

    Find kontaktoplysninger på studievejlederne
    Mentor

    Som nævnt er det studievejledernes opgave at støtte dig, hvis du har særlige problemer, der gør det svært for dig at gennemføre din uddannelse. I det tilfælde kan du anmode om at få en mentor. En mentor er en lærer eller en anden person, som støtter dig igennem en periode af uddannelsen.

    Få ekstra hjælp og støtte (SPS)

    Hvis du er ordblind eller har andre dokumenterede vanskeligheder, kan du få ekstra hjælp og støtte under studietiden.

    Du kan for eksempel søge om specialpædagogisk udstyr og støttetimer. Det sker ved, at du henvender dig til din studievejleder.

    Få afklaret dit behov for støtte

    I afklarer sammen dit behov for støtte. Du kan eventuelt blive testet for ordblindhed. Når du eller dine forældre har skrevet under på, at skolen må ansøge om støtte, udarbejder skolen en ansøgning. Hvis ansøgningen imødekommes, bestiller skolen det ønskede udstyr eller formidler de støttetimer, du har fået tildelt.

    Ekstra tid ved eksamener og prøver

    I nogle tilfælde, blandt andet hvis du er ordblind, kan du få ekstra tid til eksamener og terminsprøver. Hvis du vil søge om ekstra tid, skal du henvende dig til din studievejleder i god tid inden eksamen.

    Vil du vide mere?

    Vil du vide mere, så kontakt studievejleder og mentor Charlotte Dejgaard Thomsen på mail cdt@rhs.dk eller på telefon 8852 3298. Du kan også henvende dig til Charlotte i Elevrådgivningen.

    Hjælp uden for skoletiden

    Hvis du har brug for at snakke med nogen uden for skoletiden, anbefaler vi de her steder:

     

    Du er altid velkommen til at gå til din studievejleder, hvis du ikke ved, hvem du skal henvende dig til.

    Studievejledningen

Ordens- og studieregler

    Ordens- og studieregler

    For at sikre et trygt og positivt lærings- og arbejdsmiljømiljø på Roskilde Handelsskole, hvor både elever, kursister og medarbejdere trives og udvikles, er det nødvendigt med klare og tydelige ordens- og studieregler. 

    Skolens ledelse kan til enhver tid igangsætte initiativer og justere retningslinjer for at opretholde et trygt og inkluderende undervisnings- og studiemiljø. 


    Ordensregler

    Generel adfærd for alle med tilknytning til skolen: elever, kursister, medarbejdere, lejere og gæster.

    Respekt og hensyn

    • jeg bidrager aktivt til et trygt og inkluderende fællesskab, hvor mobning – også digital mobning – ikke tolereres. Hvis jeg oplever mobning eller respektløs adfærd, tager jeg ansvar ved at gribe ind eller søge hjælp hos en leder, lærer eller studievejleder.
    • Jeg behandler andre elever, kursister og skolens medarbejdere med respekt og venlighed åbenhed i og uden for skoletiden og både i det fysiske rum som i virtuelle rum på sociale og andre digitale medier og platforme, jeg deler fx ikke indhold der krænker eller udstiller andre.
    • Jeg lytter til og følger de anvisninger, skolens medarbejdere giver på både skrift og i tale.

    Lyd- og billedoptagelser

    • Jeg overholder lovgivningen omkring deling af lyd og billeder, herunder på sociale medier.
    • Jeg optager og deler ikke lyd- og billedoptagelser af andres private forhold uden deres samtykke hverken i eller uden for undervisningstiden.

    Religion

    • Jeg har forståelse for, at skolen ser religion som en personlig sag - og jeg udfører ikke religiøse handlinger på skolen eller i forbindelse med studieaktiviteter uden for skolen.  

    Adgang til skolen

    • Jeg er opmærksom på, at der kun er adgang til skolen og dens område for skolens brugere.
    • Jeg har altid et vellignende portrætfoto af mig selv lagt ind i skolens studiesystem og mit digitale studiekort, som jeg kan fremvise efter anmodning og bekræfte, at jeg er elev på skolen.

    Brug af faciliteter

    • Jeg passer på skolens lokaler og inventar og bruger faciliteter med omtanke.
    • Jeg tager medansvar for, at vi har en pæn skole ved dagligt at rydde op efter mig i klasselokaler og andre lokaler, jeg bruger.
    • Jeg sørger for at lukke vinduer, døre og slukke lyset, når undervisningen er slut.
    • Jeg husker på, at bestik og andet service skal blive i kantinen.
    • Jeg bevæger mig roligt til fods indenfor på skolen.
    • Jeg spiller kun bold udenfor på boldbaner/i boldbure med respekt for omgivelserne.


    Tobaks- og nikotinprodukter

    • Jeg respekterer, at skolen har røgfri skoletid, hvilket betyder, at det ikke er tilladt at ryge, anvende e-cigaretter, snus eller andre tobaks- og nikotinprodukter i skoletiden, hverken på eller uden for skolens område. Dette gælder også ved studierejser, ekskursioner og andre arrangementer i skoleregi. ​

    Alkohol

    • Jeg overholder skolens regler om, at alkohol ikke må medbringes eller indtages på skolen eller til skolens arrangementer – medmindre der er givet særlig tilladelse, fx ved fredagscaféer eller fester.


    Skolens ledelse eller en medarbejder udpeget af ledelsen kan ved særlig mistanke bede en elev om at tage en alkoholtest med alkometer.

    Rusmidler

    • Jeg ved, at det er strengt forbudt at besidde, indtage og sælge rusmidler/euforiserende stoffer på skolens område og ved skolerelaterede aktiviteter – og at overtrædelse medfører øjeblikkelig bortvisning og politianmeldelse.


    Skolens ledelse eller en medarbejder udpeget af ledelsen kan ved særlig mistanke bede en elev om at tage en test for rusmidler, og/eller bede eleven udlevere sine ejendele til kontrol. 

    Brug af mobiltelefon

    • Jeg afleverer min mobil slukket efter lærerens anvisning, og bruger den kun til faglige formål i undervisningen efter aftale med læreren.


    Skolens ledelse eller en medarbejder udpeget af ledelsen kan foretage stikprøvekontroller for at sikre, at det er reelle og fungerende mobiltelefoner, der er afleveret. Mobiltelefoner afleveres for at undgå unødvendige forstyrrelser i undervisningen til gavn for både elever og lærere.

    Brug af pc, tablets og andre elektroniske enheder

    • Jeg har min skærm slukket/lukket, når lektionen starter og indtil læreren giver besked om, at den må tages i brug.
    • Jeg bruger kun min pc, tablet eller anden elektronisk enhed til undervisningsrelaterede aktiviteter med programmer, der er godkendt af skolen. Sociale medier, spil og andet ikke-fagligt indhold er ikke tilladt i undervisningstiden.


    Studieaktiviteter udenfor skolen

    • Jeg er en god repræsentant for skolen, når jeg deltager i studieaktiviteter udenfor skolen, fx er på virksomhedsbesøg, ekskursion og studierejse.
    • Jeg er opmærksom på, at der som supplement til ordens- og studiereglerne er særlige rejseregler. Find rejseregler her - vælg eud-, eux- eller hhx-elev og gå til afsnittet ”Studierejser” punktet ”Rejseregler”.


    Studieregler

    Generelle studieregler for elever på Roskilde Handelsskoles ungdomsuddannelser. 


    Mødepligt

    Når du er elev på en ungdomsuddannelse på Roskilde Handelsskole, er du forpligtet til at: 

    • møde til tiden til alle skemalagte aktiviteter, herunder undervisning, projekter, praktik, ekskursioner og andre af skolen planlagte arrangementer som fx idrætsdag.  


    Registrering og dokumentation af fravær
     

    Skolen registrerer dit fremmøde – både i hvert enkelt fag og samlet set. Det gør vi, fordi vi skal kunne dokumentere, at du har deltaget tilstrækkeligt i undervisningen, før vi kan indstille dig til eksamen.   

    Alt fravær tæller med, uanset om det skyldes forsinkede tog, sygdom eller private begivenheder. Fravær registreres ved begyndelsen af hver lektion. Hvis du kommer for sent, registreres du fraværende for hele den lektion, du kommer for sent til. 

    Fortæl altid din kontaktlærer/karrierevejleder, hvorfor du har været fraværende. 
     
    Du skal også selv holde styr på dine fraværstimer og notere årsagerne, så du kan give din studievejleder oplysningerne, hvis du bliver bedt om det. 

    Skolen kan bede dig fremskaffe dokumentation for fravær, både til undervisningsaktiviteter og ifm. prøvesituationer. Det er dit ansvar at indhente og betale udgifter til dokumentationen – fx en lægeattest. 

    Tag kontakt til din studievejleder eller din kontaktlærer/karrierevejleder, hvis du på forhånd ved, at du vil være fraværende i længere tid (for eksempel på grund af indlæggelse), så vi sammen kan tackle situationen så godt som muligt. 


    Studieaktivitet
      

    Når du er elev på en ungdomsuddannelse på Roskilde Handelsskole, er du forpligtet til at: 

    • møde velforberedt og deltage aktivt og engageret i undervisningen. 
    • opgaver og projekter er dit eget arbejde. Hvis du løser opgaver og/eller arbejder med projekter som en del af en gruppe, har alle i gruppen ansvar for, at det kun er gruppens medlemmer, der har bidraget til opgaveløsning.  
    • aflevere alle skriftlige opgaver og projekter til tiden. 
    • aflægge et antal interne og ikke-medtællende prøver, fx termins- og årsprøver i din tid på skolen. Prøverne afvikles efter reglerne for eksamen (se eksamenshåndbog). Dog gælder de fastsatte regler for snyd i undervisningen under prøverne. 

     

    Snyd

    Det er skolens ledelse og/eller læreren der afgør, om der er tale om snyd. Det betragtes som snyd, hvis du for eksempel: 

    • tager arbejde, som en anden har lavet, og afleverer det som dit eget – fx tager en opgave eller dele af en opgave fra internettet eller fra en anden elev. 
    • kopierer tekst, som en anden har skrevet, uden at angive det som et citat, for eksempel når du laver copy/paste fra internettet. 
    • omskriver tekst, som en anden har skrevet, uden at angive kilde - for eksempel for at undgå plagiatkontrol. 
    • anvender digitale hjælpemidler, der ikke er godkendt af skolen og/eller læreren - fx Google translate, ChatGPT og tilsvarende AI-baserede værktøjer. Det gælder både i forbindelse med skriftlige opgaver, ved eksamen og i undervisningen. 
    • får en anden til at løse en opgave for dig. 
    • forsøger at bruge din mobiltelefon under eksamen. 
    • prøver at kommunikere med andre, både skriftligt og mundtligt under eksamen. 
    • hjælper en anden med at snyde, fx ved at dele dit materiale.   


    Hvis du har svært ved en aflevering, så spørg din lærer til råds og/eller få hjælp og støtte i skolens lektiecafé.
     

    Snyd og brud på eksamensreglerne ved officielle prøver og eksamen sanktioneres efter bekendtgørelse om visse regler om prøver og eksamen i de gymnasiale uddannelser og kan medføre bortvisning eller karakteren -3. Se eksamenshåndbogen for alle regler og vejledning om prøver og eksamen. 


    Rettigheder til materiale

    Når du løser opgaver, skal du være opmærksom på, at der er særlige regler for, hvordan du må bruge materiale, som andre har rettigheder til. Det kan være billeder, musik og film, du finder på nettet.  


    Sanktioner 
     

    Skolen forbeholder sig ret til at iværksætte sanktioner ved overtrædelse af ordens- og studiereglerne.  

    Sanktionerne anvendes ud fra en konkret vurdering af overtrædelsens karakter og alvor. Listen er ikke opbygget som en fast trappemodel – det vil sige, at en alvorlig overtrædelse kan medføre en streng sanktion allerede ved første tilfælde.  

    Sanktioner kan desuden gøres betingede og træder da først i kraft ved gentagelse. 

    Mulige sanktioner omfatter: 

    Pædagogiske og forebyggende tiltag: 

    1. Mundtlig påtale (pædagogisk tilrettevisning – noteres i Studie+, ikke en afgørelse).
    2. Pålæg om deltagelse i ekstra studieaktiviteter (fx lektiecafé).
    3. Henvisning til professionel vurdering (fx ved misbrug eller psykisk mistrivsel).
    4. Indgåelse af konkrete forpligtende aftaler om adfærd og indsats.
    5. Registrering i Studietrivselsforløb (ved gentagne overtrædelser eller bekymrende adfærd).

      Advarsler og u
      ndervisningsrelaterede sanktioner: 

    6. Skriftlig advarsel.
    7. Midlertidig udelukkelse fra undervisningen (op til 10 skoledage).
    8. Nægtelse af oprykning til næste skoleår.
    9. Henvisning til at aflægge prøve i et eller flere fag ud over normalt.
    10. Fortabelse af retten til at blive indstillet til prøve i et eller flere fag.
    11. Bortvisning (udskrivning) fra skolen.
    12. Fratagelse af privilegier og adgang til bestemte områder (fx til klasseværelse og/eller kantinen i pauser, udelukkelse fra fredagscafé, gallafest og/eller studierejser).
    13. Tilbageholdelse af eller forbud mod at medbringe specifikke personlige ejendele. 

      Økonomiske konsekvenser: 

    14. Hjemsendelse fra studieture for egen regning (særlige økonomiske forhold kan være gældende ved hjemsendelse fra fx Erasmus+ rejser).
    15. Erstatningsansvar ved skader på skolens inventar, lokaler eller udendørs områder.
    16. Frameldelse af SU. 

      Myndighedsinddragelse: 

    17. Orientering af relevante myndigheder (fx politi, kommune, socialforvaltning).
    18. Elever under 18 år kan pålægges at give forældre adgang til informationer på Studie+. 


    Bemærk: For elever under 18 år orienteres forældre/værge om sanktioner fra punkt 2 og frem
     


    Klageadgang 

    Klage over afgørelser truffet i henhold til Roskilde Handelsskoles ordens- og studieregler kan indgives til skolens ledelse. Afgørelser vedrørende bortvisning kan påklages til Styrelsen for Undervisning og Kvalitet. 

    Afsæt i gældende lovgivning

    Ordens- og studieregler er udarbejdet med afsæt i gældende bekendtgørelser og vejledninger fra Børne- og Undervisningsministeriet: 

    • Bekendtgørelse om studie og ordensregler m.v. i de gymnasiale uddannelser og Vejledning om studie-og ordensregler m.v. i de gymnasiale uddannelser 
    • Bekendtgørelse om elevers og kursisters betaling for undervisningsmidler i de gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelser 
    • Lov om de gymnasiale uddannelser 
    • Bekendtgørelse om de gymnasiale uddannelser 
    • Bekendtgørelse om prøver og eksamen i de almene og studieforberedende ungdoms- og voksenuddannelser 
    • Karakterbekendtgørelsen 
    • Bekendtgørelsen om karakterskala og anden bedømmelse 
    • Bekendtgørelse om visse regler om prøver og eksamen i de gymnasiale uddannelser. 

IT

    Digital post

    Skolen sender al skriftlig information (for eksempel breve) til dig med digital post. Det er derfor vigtigt, at du husker at tjekke din digitale postkasse på mit.dkborger.dk eller e-boks.dk. Du får også information via studiesystemet Studie+. 

    Gå til e-boks.dk
    Send sikker mail

    Hvis du skal sende oplysninger til Roskilde Handelsskole.

    Som privatperson: Send sikker mail til os via mit.dk med brug af MitID.

    Som virksomhed: Send sikker mail til os via mit.dk med brug af virksomhedens MitID.

    Indsæt gerne dine kontaktoplysninger i mailen og skriv også hvem din mail er til – en person eller afdeling.

    Digital post
    Medbring din egen computer

    På Roskilde Handelsskole er IT en del af hverdagen, og du skal medbringe din egen computer.

    Skolen anbefaler en nyere og tidssvarende pc med Windows 11 styresystem eller Apple MAC.

    Sørg for altid at opdatere din computer til nyeste version af styresystemet og hent alle opdateringer til din Office pakke - især op til prøver og eksamener. 

    Adgang Office 365

    Du får adgang til Office 365 så længe, du er tilknyttet skolen. Herfra kan du downloade, installere og anvende seneste version af Microsoft Office og anvende OneDrive som lagerplads.

    Kontakt it-helpdesken hvis du har spørgsmål
    Gratis antivirus-program

    Skolen tilbyder gratis brug af antivirus-programmet F-secure, som du kan bruge så længe, du går på skolen.

    Kontakt it-helpdesken hvis du har spørgsmål
    Kom på internettet

    Der er trådløst netværk indendørs på hele Roskilde Handelsskole. Der er adgang til internettet og skolens systemer, herunder mulighed for fjernadgang til forskellige programmer, blandt andet Office-pakken og matematikprogrammer.

    Du logger på ved hjælp af dit skolemail-login.

    Kontakt it-helpdesken hvis du har spørgsmål
    Brugernavn, kodeord og mail

    Skolemail og skolemail-login

    Ved skolestart får du tildelt en mailadresse, som også er dit brugernavn og adgangskode til skolens wifi og printsystem. Glemmer du din adgangskode, kan du få hjælp hos helpdesk. 

    Unilogin

    På Studie+, Systime, Minlæring og flere andre it-systemer skal du logge ind med dit Unilogin. Det får du udleveret når du starter på skolen. Hvis du mister login eller kodeord, kan du altid få hjælp i Helpdesk. Man kan også få det via selvbetjening med MitID.

    Kontakt it-helpdesken hvis du har spørgsmål
    Hjælp til IT

    Skolen har en IT-helpdesk, hvor du kan få hjælp, hvis du har problemer med skolens systemer, netværk, kodeord og lignende.

    Personlig betjening i Helpdesken:

    • mandag til torsdag kl. 8-15
    • fredag kl. 8-14.

     

    Du kan også altid få hjælp ved at sende en mail til helpdesk@rhs.dk. Vi svarer hurtigst muligt.

    Du finder også vejledninger og hjælp hos Helpdesken online - det kræver dog, at du logger ind med din skole e-mailadresse og adgangskode.

    IT-regler

    Brug af skolens IT-udstyr

    • Jeg må bruge skolens pc’er med mere, men jeg efterlader dem i standardopsætningen.
    • Jeg må bruge alle de programmer, der er på skolens pc’er, men jeg installerer ikke programmer, der ikke er relevante for undervisningen.
    • Jeg må have relevante programmer åbne i timerne
    • Jeg behandler skolens IT-udstyr med respekt (herunder kopimaskiner, computere på gangene og i klasserne).

     

    Internet

    • Jeg har adgang til internet på skolen, men jeg må ikke foretage ulovlige aktiviteter, herunder spamudsendelse og download af ulovlige programmer.

     

    E-mail

    • Jeg må bruge – men ikke misbruge – e-postsystemet.
    • Jeg sender ikke billeder og beskeder, der kan virke anstødelige, æreskrænkende, pornografiske, racistiske eller truende.

     

    Login

    • Jeg logger altid på med mit eget login, og jeg logger altid ud, når jeg forlader pc’en. Mit login er fortroligt, og jeg er eneansvarlig for al brug af mit login.

     

    Lyd

    • Jeg må have lyd slået til efter aftale med læreren.

     

    Fejlmelding

    • Jeg fejlmelder skolens IT-udstyr, hvis det ikke fungerer. Jeg fejlmelder via helpdesk.

    Behandling af personoplysninger

    Roskilde Handelsskole er den dataansvarlige for behandlingen af dine personoplysninger, som vi har modtaget og modtager om dig.

    Find mere information om, hvordan Roskilde Handelsskole behandler personoplysninger til elever og værger til elever under 18 år. 

    Behandling af personoplysninger

Praktiske oplysninger

    Studiekort

    I starten af dit uddannelsesforløb skal du oprette et digitalt studiekort, der gælder som dokumentation for, at du er elev på Roskilde Handelsskole.

    Du opretter studiekortet i app’en Studiz. Hvis du ikke har en smartphone, kan du også vælge at få printet dit studiekort.

    Du skal altid medbringe dit studiekort, og du skal fremvise det, hvis nogen spørger. Husk også studiekortet i forbindelse med fester og lignende arrangementer.

    Se hvordan du opretter dit studiekort
    SU

    Kvartalet efter din 18-års fødselsdag er du berettiget til at få SU. Du kan søge Statens Uddannelsesstøtte (SU) efter gældende regler.

    Du kan tidligst ansøge om SU en måned før, du er berettiget til at få SU. Du søger via minSU på su.dk.

    Er du udenlandsk statsborger, er der særlige regler for at modtage SU.

    Har du spørgsmål til SU så kontakt Marianne Christiansen på mail mch@rhs.dk eller på telefon 88 52 32 40.

    Søg SU på min SU
    Transportstøtte

    Du kan søge om et ungdomskort, der giver dig adgang til at køre frit med kollektiv trafik mellem hjem og skole og inden for dit takstområde. Ungdomskortet koster 13,16 kr. pr. dag for elever på ungdomsuddannelser. Kortet giver dig også ret til rabat på rejser på tværs af takstområder.

    Du skal godkendes til et ungdomskort
    Gå ind på ungdomskort.dk og vælg trin 1 for at blive godkendt. 

    Bestilling og betaling af ungdomskort
    Når du er godkendt, skal du bestille og betale på ungdomskort.dk - vælg trin 2. 

    Har du brug for hjælp?
    Har du spørgsmål til transport, så kontakt Marianne Christiansen på mail mch@rhs.dk eller på telefon 88523240.

    NemID

    For at søge om SU og Ungdomskort skal du have et NemID.

    Bestil NemID 

    Du bestiller NemID via su.dk eller henter det på Borgerservice i din bopælskommune.

    Hvis du har fået et NemID via din bank, skal du have det registreret til offentlige hjemmesider via NemID.nu. Du skal bruge dit pas eller kørekort for at få åbnet dit NemID til offentlige hjemmesider. Du skal også have en NemKonto i din bank, for at SU-styrelsen kan udbetale SU til dig.

    Bestil NemID
    Ferier og fridage for eux og eud

    Datoer for ferier og fridage skoleåret 2024/2025:

    • Studiestart 12. august 2024
    • Efterårsferie den 14.-18. oktober 2024, uge 42
    • Juleferie den 21. december 2024 – 3. januar 2025 (begge dage inkl.)
    • Vinterferie den 17.-21. februar 2025, uge 8
    • Påskeferie den 14. april - 21. april 2025 (begge dage inkl.)
    • Kr. himmelfart den 29. - 30. maj 2025
    • 2. pinsedag den 9. juni 2025
    • Translokation 26. juni 2025. 

    Datoer for ferier og fridage skoleåret 2025/2026:

    • Studiestart 11. august 2025
    • Efterårsferie den 13.-17. oktober 2025, uge 42
    • Juleferie den 22. december 2025 – 2. januar 2026 (begge dage inkl.)
    • Vinterferie den 16.-20. februar 2026, uge 8
    • Påskeferie den 30. marts - 6. april 2026 (begge dage inkl.)
    • Kr. himmelfart den 14. - 15. maj 2026
    • 2. pinsedag den 25. maj 2026
    • Translokation 25. juni 2026. 


    Det er vigtigt for undervisningen, at du respekterer ferieplanen, og ikke lægger ferier i perioder med undervisning.

    Ferieplanen er med forbehold for ændringer.

    Erhvervsuddannelsernes (eud/eux) ringetider

    1. blok kl. 08.30 – 10.00
    2. blok kl. 10.15 – 11.45
    3. blok kl. 12.15 – 13.45
    4. blok kl. 14.00 – 15.30

    Forældrekontakt

    Vi tror på, at stærke og positive relationer mellem os og dine forældre hjælper til, at du gennemfører din uddannelse.

    Derfor indbyder vi alle elever med forældre til et fællesmøde inden studiestart og i starten af skoleåret. Der vil endvidere være tilbud om forældrekonsultation midtvejs i grundforløb 1. 

    Hvis du har behov for det, tilbyder vi også individuelle samtaler, hvor dine forældre kan deltage. Og vi kontakter dine forældre, hvis vi vurderer, at det er nødvendigt for, at du kan fuldføre din uddannelse.

     

    Årlige elevtrivselsmålinger

    Elever på en gymnasie- eller erhvervsuddannelse skal én gang årligt svare på et spørgeskema fra Børne- og Undervisningsministeriet om trivslen på uddannelsesstedet.

    Her kan du læse mere om trivselsmålingen. 

    Sådan logger du på trivselsmålingen

    Du skal have din skolemail klar, når du skal udfylde trivselsmålingen.

    Hvis du har glemt adgangskoden til din skolemail, kan du sende en sms til 8852 3320 med teksten ”kodeord”. Så får du tilsendt et nyt.

    Har du problemer med at ændre koden, så skriv til IT-Helpdesken eller helpdesk@rhs.dk.

    Du får udleveret et link til spørgeskemaet af din kontaktlærer eller uddannelseschef. Når du er logget ind via linket, skal du oplyse hvilken institution, afdeling, uddannelse og klasse du går i.

    Når du skal besvare trivselsmålingen

    • Svarkategorierne skifter undervejs, for eksempel fra ”meget tit”-”aldrig” til ”helt enig”-”helt uenig”
    • Det gælder ikke om at blive hurtigt færdig, men om at svare ærligt på alle spørgsmål. Der er ikke nogen rigtige eller forkerte svar
    • Du kan godt vælge at svare ”Ved ikke”
    • Du må gerne spørge læreren om hjælp, når undersøgelsen er i gang, men det er kun dig, der kender svaret på spørgsmålene.


    Dine svar er anonyme
    Der er ikke andre på dit uddannelsessted end dig selv, som kommer til at se dine individuelle svar i trivselsmålingen. Din lærer kommer ikke til at vide, hvad du har svaret, medmindre du selv fortæller det. Det samme gælder andre lærere, ledelsen, studievejledere, elevrådet og de andre elever. Dit uddannelsessted kan kun se svarene på spørgsmålene for hele Handelsgymnasiet/Erhvervsuddannelserne og eventuelt for de enkelte klasser.

    Hvorfor skal mit uddannelsessted lave en trivselsmåling?
    Det fremgår af § 59 a i lov om de gymnasiale uddannelser og af § 30 a i lov om erhvervsuddannelser, at institutionerne en gang årligt skal gennemføre en måling af elevernes trivsel med det formål at følge og styrke elevernes trivsel. De enkelte elevers svar må udelukkende bruges til at udføre statistiske og videnskabelige undersøgelser af elevers trivsel.

    Hvad bliver du spurgt om i trivselsmålingen på Handelsgymnasiet?
    Spørgsmålene i spørgeskemaet fordeler sig på fem overordnede temaer:

    1. Faglig individuel trivsel
    2. Social trivsel
    3. Læringsmiljø
    4. Pres og bekymringer

    Du har mulighed for at downloade en liste med spørgsmålene, så du kan se på dem på forhånd:
    spørgeramme på gymnasiale uddannelser.

    Hvad bliver du spurgt om i trivselsmålingen på erhvervsuddannelserne?
    Spørgsmålene i spørgeskemaet fordeler sig på fem overordnede temaer:

    1. Egen indsats og motivation
    2. Læringsmiljø
    3. Velbefindende
    4. Fysiske rammer
    5. Egne evner.

    Dine oplevelser i din virksomhed er også et tema, hvis du er elev på hovedforløbet.

    Du har mulighed for at downloade en liste med spørgsmålene, så du kan se på dem på forhånd på denne side.

    Derfor laves der årlige trivselsmålinger

    1) Overblik over trivsel lokalt

    For det første bidrager dine svar til at give dit uddannelsessted et samlet overblik over, hvordan I som elever har det på jeres uddannelsessted. Det er vigtig viden for lærerene og ledelsen på din uddannelse, fordi de kan bruge resultaterne til at gøre uddannelsen bedre for jer elever.

    2) Overblik over trivsel på landsplan

    For det andet bidrager dine svar til at skabe overblik over, hvordan gymnasieelever og erhvervsuddannelseselever generelt i Danmark har det med at gå i gymnasiet/på en erhvervsuddannelse: hvad gør uddannelsesstederne godt, og hvad kan de blive bedre til? Fx kan målingen vise, hvordan elever i Danmark har det på deres uddannelser, og om pres og bekymring generelt er et stort problem blandt eleverne. Det er vigtig viden for de personer, der arbejder på at gøre de danske gymnasier og erhvervsskoler endnu bedre, for eksempel politikere.

    Er det frivilligt for dig at besvare spørgeskemaet?
    Trivselsmålingen gennemføres som udgangspunkt som en del af undervisningen, som du skal deltage i. Hvis der er spørgsmål, som du ikke ønsker at besvare, kan du benytte svarkategorien ”Ved ikke”. Hvis du ikke deltager i trivselsmålingen, har det ikke konsekvenser for dig.

    Hvem kommer til at se svarene, og hvad bliver de brugt til?
    Børne- og Undervisningsministeriet har sørget for, at det kun er resultater for grupper af elever – for eksempel klasser eller hele institutioner – som vi som uddannelsessted kan se, når vi får resultaterne.

    Dit UNI-login, som du angiver, når du skal svare, er knyttet til dit CPR-nummer. Det gør det muligt at koble CPR-nummeret til dine svar, så der kan laves vigtige analyser og forskning. For eksempel kan man undersøge, hvordan trivsel i gymnasiet/på erhvervsskolen hænger sammen med andre forhold uden for uddannelsesstedet, for eksempel sundhed. Forskere uden for Børne- og Undervisningsministeriet, der vil undersøge den slags, skal dog have særlig tilladelse, og de kan kun se en kode for den enkelte elev, og ikke selve CPR-nummeret.

    Hvem kan jeg kontakte for mere information?
    Det er Styrelsen for It og Læring der er dataansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, der indsamles, når du svarer på spørgsmålene i trivselsmålingen. Hvis du har spørgsmål om indsamlingen, så kan du kontakte Styrelsen for It og Læring eller styrelsens databeskyttelsesrådgiver på dpo@uvm.dk og høre mere om, hvordan dine personoplysninger bliver behandlet i forbindelse med trivselsmålingen.

    Du har ret til at indgive en klage til Datatilsynet, hvis du er utilfreds med den måde, dine personoplysninger behandles på.

    Hvor længe opbevares mine data?
    Dine svar bliver sammen med dit CPR-nummer og Unilogin opbevaret hos Styrelsen for It og Læring i overensstemmelse med Datatilsynets retningslinjer, dvs. så længe der er behov for at følge udviklingen i elevernes trivsel.

Følg studielivet

Tjek skolens sociale medier og få indblik i studielivet.

Instagram

Info til dig der er...

Elev i 8.klasse Elev i 9. klasse Elev i 10. klasse Nuværende elev Hhx-elev Karrierelæring Eux-elev Eud-elev Lokal undervisningsplan erhvervsuddannelserne Elev på hovedforløbet Forælder til nuværende elev Forælder til elev i 8., 9. eller 10. klasse Lærer og vejleder i grundskolen Censor Censor på hhx Censor på eux/eud Virksomhed eller organisation For virksomheder med lærepladser Medarbejdersiden HR Økonomi Studiecenter og sekretariat IT Intern service Kantine Elevrådgivningen Kommunikation Uddannelser Optagelse Hjælp til at vælge Kurser Om skolen English Info til dig der er...