Hhx-elev

Her kan du finde oplysninger om alt det praktiske som hhx’er i forhold til økonomi, vejledning, ferier og meget andet.

Om uddannelsen

    Valg af studieretning

    Handelsgymnasiets første tre måneder er et indledende grundforløb. I slutningen af perioden vælger du studieretning.

    Der er i løbet af grundforløbet et karrierevejledningsforløb, og du får i slutningen af forløbet en grundig introduktion til hver studieretning, så du har en fornuftig baggrund at vælge ud fra. En af dine lærere har en samtale med dig, hvor du får hjælp til at afklare, hvilken studieretning der passer bedst til dig. 

    Du starter på den valgte studieretning i starten af november. Der vil der igen være introdage, så du kan lære dine nye klassekammerater på studieretningen at kende.

    Vi opretter altid en studieretning, hvis der er mindst 25 ansøgere til den.

    Studieretninger
    Obligatoriske fag og valgfag

    Handelsgymnasiet består af 12-15 fag på gymnasialt A-, B- og C-niveau, hvor A er det højeste niveau. Du skal have mindst fire fag på A-niveau.

    De obligatoriske fag og niveauer i uddannelsen er

    • Dansk A
    • Engelsk A
    • Et 2. fremmedsprog
    • Historie B
    • Afsætning B
    • International økonomi B
    • Virksomhedsøkonomi B
    • Matematik B
    • Erhvervsjura C
    • Informatik C
    • Samfundsfag C
    • Erhvervscase.

     

    På studieretningen Sprog og kultur er matematik dog kun på C-niveau.

    Du specialiserer dig i de fag, der interesserer dig

    Når du vælger studieretning, vælger du nogle af de obligatoriske fag på et højere niveau, og på denne måde kan du specialisere dig inden for fag, som interesserer dig.

    Sprogfag

    Du har fra starten valgt et sprogfag. Det er enten, hvor du fortsætter med tysk eller fransk fra folkeskolen, eller at du kaster dig over spansk som et nyt sprog. Du skal som minimum have fransk eller tysk i to år på hhx. Har du valgt spansk, skal du altid have det gennem alle tre år.

    Valgfag

    Endelig skal du have op til tre valgfag (afhængigt af studieretning), som du vælger i løbet af uddannelsen.

    Fag

Studierejser

    Studierejser

    Handelsgymnasiet har en meget international profil. Du får mulighed for at komme på studierejser, hvor du lærer sprog og oplever andre kulturer og samfundsformer. Det giver udsyn, perspektiv og forbereder dig på arbejdslivet i en globaliseret verden.

    Læs mere om studierejser på Handelsgymnasiet
    Rejserne er faglige og alkoholfrie

    Alle rejser er alkoholfrie og har et fagligt indhold. Det er obligatorisk, at eleverne tegner en fælles rejseforsikring i forbindelse med rejser i skolens regi. Forsikringer aftales med rejselæreren.

    Hvis du ikke er med på studierejsen

    Hvis du vælger ikke at tage med på studierejse, arbejder du med en case, hvis omfang svarer til den tid, klassen er på studierejse. Casen skal løses på skolen - som regel i studievejledningen.

    Fravælger du en rejse, efter den er bestilt, skal du selv betale de udgifter, som ikke kan refunderes. Det gælder også, hvis afbuddet skyldes, at du ikke har bestået et skoleår og derfor ikke kan fortsætte i klassen, og hvis du af anden årsag ikke må deltage i rejsen.

    Kommunikation ved aflyste fly og lignende

    Opstår der kritiske situationer i forbindelse med en klasses rejse, kommunikerer skolen til forældrene via skolens hjemmeside. En kritisk situation er for eksempel udsættelse af hjemrejsen på grund af aflyste fly.

Betaling af studierejser

    Sådan betaler du studierejsen

    Du betaler selv udgifterne til studierejserne. På nogle studieretninger og forløb indgår studieture til bestemte lande. Se rejsemål og udgifter under beskrivelsen af hver enkelt studieretning eller forløb.

    Fravælger du en rejse, efter den er bestilt, skal du selv betale de udgifter, som ikke kan refunderes. Det gælder også, hvis afbuddet skyldes, at du ikke har bestået et skoleår, og du derfor ikke kan fortsætte i klassen, og hvis du af anden årsag ikke må deltage i rejsen.

    Studierejser betaler du i skolens webshop. Se vejledningen i brug af RHS webshoppen.

    Betal studierejsen i skolens webshop
    Betalingsplaner årgang 2015-2018

    Her kan du se, hvornår du skal indbetale penge for studierejserne.

    Kina-USA

    Europa Plus

    Verdensklasse:


    Sportsmanagement Plus:

    Betal rejsen i skolens webshop
    Betalingsplaner årgang 2016-2019

    Her kan du se, hvornår du skal indbetale penge for studierejserne.

    Europa Plus:


    Verdensklasse:


    Sportsmanagement Plus:

    Betal rejsen i skolens webshop
    Betalingsplaner årgang 2017-2020

    Her kan du se, hvornår du skal indbetale penge for studerejserne.

    USA-Kina

    Europaklasse

    Verdensklasse

    Sportsmanagement Plus

    Interkulturel marketing

    Sprog og kultur

    Betal rejsen i skolens webshop

Lektier, prøver og eksamener

    Lektier

    Du får en del lektier for i løbet af din studietid. Det er ikke urealistisk, at du skal læse lektier cirka to timer om dagen i gennemsnit, og ved siden af kommer der en del større skriftlige opgaver.

    Erhvervsarbejde ved siden af studiet

    For meget erhvervsarbejde kan gå ud over lektierne, så tænk dig om en ekstra gang, før du siger ja til eftermiddagsarbejde.

    Du må regne med, at undervisningen i nogle tilfælde kan vare til kl. 16 og vejledning omkring studieområdet til kl. 17. Derfor skal du lægge fritidsjob derefter.

    Kontakt din studievejleder hvis du har brug for gode råd til at organisere dit hjemmearbejde
    Studieområdet

    Ud over den almindelige undervisning arbejder du meget tværfagligt og med konkrete projekter – især i de perioder, der kaldes studieområdet (SO). Det kendetegner studieområdet, at du forener det teoretiske og analytiske med en praktisk og virkelighedsnær tilgang.

    Studieområdet giver dig studiekompetencer, så du senere kan tage en videregående uddannelse. Det er delt i syv tværfaglige forløb, der strækker sig over alle tre år.

    Prøver og eksamener

    Der er prøver og eksamener gennem alle tre år. En hhx-uddannelse omfatter mindst ti eksaminer og et studieområdeprojekt. Desuden er der forskellige terminsprøver og årsprøver.

    Alle eksaminer, årsprøver og terminsprøver er obligatoriske og afholdes efter skolens eksamensregler.

    Når du afslutter grundforløbet

    Der er to interne prøver ved afslutningen af grundforløbet: en prøve i økonomisk grundforløb (ØG) og en prøve i almen sprogforståelse (AP). Prøvekaraktererne kommer på eksamensbeviset.

    Når du afslutter 1.g

    Her kan samfundsfag C og informatik C blive udtrukket som eksamensfag. Du skal kun til eksamen, hvis du afslutter faget på C-niveau. I studieretningen Sprog og kultur kan du også komme op i matematik C.

    Endelig kan du komme op i en eller flere mundtlige eller skriftlige interne årsprøver.

    Når du afslutter 2.g

    I 2.g kan de fag, du afslutter, blive udtrukket til eksamen. Du kan også blive indstillet til en række mundtlige og skriftlige årsprøver og til en mundtlig prøve i et studieområdeforløb.

    Når du afslutter 3.g

    Du skal som nævnt op i mindst 10 skriftlige/mundtlige eksaminer i løbet af de tre år. I slutningen af 3.g skal du minimum op i det antal fag, der sikrer, at du i alt har været til eksamen i 10 fag.

    Om vinteren i 3.g skal du op i en mundtlig prøve som tager udgangspunkt i studieområdeprojektet. Du kommer også til eksamen i skriftlig dansk i slutningen af 3.g.

    Indstilling til eksamen

    Skolen indstiller eleverne til eksamen efter hvert skoleår. Du kan normalt kun blive indstillet til eksamen, når følgende betingelser er opfyldt:

    • Du har deltaget aktivt i undervisningen i tilstrækkeligt omfang.
    • Du har afleveret dine opgaver til tiden og fået godkendt skriftligt arbejde i tilstrækkeligt omfang.
    • Du har deltaget i terminsprøver og lignende prøver.

     

    Hvis du ikke opfylder betingelserne, kan skolen blive nødt til at gribe ind. Vi kan udmelde dig, bede dig om at gå året om eller indstille dig til eksamen i alle fag på det pågældende klassetrin. Vi kan også afmelde din SU.
    Afgørelsen om indstilling træffes af ledelse, studievejledere og lærere i marts eller april.

    Du kan ikke rykke op til næste klassetrin, hvis gennemsnittet af dine karakterer er under 2,0. Ved beregning af karaktergennemsnittet regner vi både årskarakterer og eksamener med.

    Eksamenshåndbøger

    Vi beskriver eksamenerne på Handelsgymnasiet i eksamenshåndbøger.

    I eksamenshåndbøgerne kan du orientere dig om de forestående eksamener. Du kan for eksempel læse om, hvilke eksamener du skal og kan komme op i, og om eksamensformerne i de forskellige fag.

    Eksamenshåndbog 1hhx-sommer 2018

    Eksamenshåndbog 2hhx-sommer 2018

    Eksamenshåndbog 3hhx-sommer 2018

    Beregn dit eksamensgennemsnit

    Når du skal beregne dit eksamensgennemsnit, skal du være opmærksom på, at dine karakterer vægter forskelligt. Nogle karakterer vægter 1 eller 2, mens andre vægter 0,75 eller 1,5.

    Her kan du se et eksempel på et hhx-eksamensbevis og se, hvor meget de enkelte karakterer vægter.

    Du kan prøve at beregne dit eksamensgennemsnit selv. Bemærk, at regnearket er vejledende. Der tages forbehold for eventuelle fejl i beregneren.

    Er du i tvivl om, hvordan du gør, er du altid velkommen til at kontakte din studievejleder.

    Beregn dit gennemsnit i et vejledende regneark
    Eksamensbevis og beståelsesregler

    Efter 1.g og 2.g får du dine afsluttende standpunktskarakterer og prøvekarakterer.

    Efter 3.g udsteder vi eksamensbeviser til elever, der har bestået eksamen. På eksamensbeviset er der skriftlige og mundtlige årskarakterer og prøvekarakterer. Der er kun karakterer for det højeste niveau (A, B eller C), du har gennemført de enkelte fag på. Fagene indgår med forskellig vægtning efter nogle lidt komplicerede regler.

    Eksamensresultatet beregnes som det vægtede gennemsnit af de karakterer, der er på eksamensbeviset. Du har bestået eksamen, hvis dette gennemsnit er på mindst 2,0.

Hjælp og støtte under din uddannelse

    Studievejledning

    Studievejledningens opgave er at støtte og vejlede elever, der har særlige problemer, så så mange elever som muligt gennemfører deres uddannelse.

    Hver klasse har en studievejleder tilknyttet. Når du begynder på skolen, får du at vide, hvornår din studievejleder har træffetid og telefontid, så du kan opsøge vedkommende, hvis der er noget, du gerne vil tale om.

    Desuden vejleder og orienterer studievejlederne generelt om forhold, der har med uddannelsen at gøre. For eksempel vejleder de om valgfag, eksamen, studieretninger og forløb, SU eller om, hvordan du kan forbedre dine studievaner. Det er først og fremmest studievejlederne, der holder øje med fravær, og de griber ind, hvis fraværet bliver for højt.

    Find kontaktoplysninger på studievejlederne
    Find din vejleder

    Hver klasse har en studievejleder tilknyttet, og vedkommende kommer jævnligt ind i klassen. Desuden kan man selv gå til sin studievejleder for at få hjælp. 

    Anne Andersen (anneh@rhs.dk) er i skoleåret 2017-2018 studievejleder for klasserne 1B, 1C, 1D, 1F, 1i, 2B, 2F, 2H, 2K, 2N, 2O, 3F, 3O.

    Mette Louise Bojesen (mlb@rhs.dk)er studievejleder for 1N, 1S, 2S, 3i og 3S.

    Marianne Barsøe (marianne@rhs.dk) er studievejleder for klasserne 1A, 1E, 1V, 2A, 2E, 2V, 2W, 3A, 3E, 3T, 3X og 3Y.

    Mette Kjær Petersen (mkp@rhs.dk) er studievejleder for 1G, 1H, 1P, 1U, 2C, 2i, 2J, 3C, 3G, 3H, 3J og 3K.

    De enkelte studievejledere kan kontaktes via deres mailadresser. Studievejledningen har telefontid dagligt fra kl. 9-10:30 gennem skolens hovednummer 8852 3200. Man kan desuden aftale tid til en personlig samtale med en af studievejlederne - det sker nemmest via mail.

    Find kontaktoplysninger på din studievejleder
    UU-vejleder

    I folkeskolen har du haft en vejleder fra Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU). UU-vejlederen har pligt til at følge dig, efter du forlader folkeskolen.

    Din studievejleder hos os har løbende kontakt med vejlederne på UU-centrene. Vejlederne har pligt til at give en tilbagemelding til UU i det område, du kommer fra, hvis du afbryder din uddannelse.

    Mentor

    Som nævnt er det studievejledernes opgave at støtte dig, hvis du har særlige problemer, der gør det svært for dig at gennemføre din uddannelse. I det tilfælde kan du anmode om at få en mentor. En mentor er en lærer eller en anden person, som støtter dig igennem en periode af uddannelsen.

    Få ekstra hjælp og støtte (SPS)

    Hvis du er ordblind eller har andre dokumenterede vanskeligheder, kan du få ekstra hjælp og støtte under studietiden.

    Du kan for eksempel søge om specialpædagogisk udstyr og støttetimer. Det sker ved, at du henvender dig til vores SPS-konsulent Ditte Pedersen.

    Få afklaret dit behov for støtte

    I afklarer sammen dit behov for støtte. Ditte kan eventuelt teste dig for ordblindhed. Når du eller dine forældre har skrevet under på, at skolen må ansøge om støtte, udarbejder skolen en ansøgning. Hvis ansøgningen imødekommes, bestiller skolen det ønskede udstyr eller formidler de støttetimer, du har fået tildelt.

    Ekstra tid ved eksamener og prøver

    I nogle tilfælde, blandt andet hvis du er ordblind, kan du få ekstra tid til eksamener og terminsprøver. Hvis du vil søge om ekstra tid, skal du henvende dig til Ditte eller din studievejleder i god tid inden eksamen.

    Vil du vide mere?

    Vil du vide mere, så kontakt SPS-konsulent Ditte Pedersen på mail dpe@rhs.dk eller på telefon 8852 3215. Du kan også henvende dig til Ditte i administrationen.

    Hjælp uden for skoletiden

    Hvis du har brug for at snakke med nogen uden for skoletiden, anbefaler vi de her steder:

     

    Du er altid velkommen til at gå til din studievejleder, hvis du ikke ved, hvem du skal henvende dig til.

    Studievejledningen

IT

    Digital post

    Skolen sender al skriftlig information (for eksempel breve) til dig med digital post. Det er derfor vigtigt, at du husker at tjekke din digitale postkasse på borger.dk eller e-boks.dk.

    Gå til e-boks.dk
    Medbring din egen computer

    På Roskilde Handelsskole er IT en del af hverdagen, og du skal medbringe din egen computer.

    Skolen anbefaler en nyere og tidssvarende Windows pc med Windows 10 styresystem. Vi understøtter også Apple MAC med OSX 10.10 eller nyere.

    Skolens trådløse net er baseret på ac-standarden, der understøtter g og n standarderne. Vi anbefaler et nyere trådløst netkort, som er Wi-Fi kompatibelt.

    Kontakt it-helpdesken hvis du har spørgsmål
    Adgang Office 365

    Du får adgang til Office 365 så længe, du er tilknyttet skolen. Herfra kan du downloade, installere og anvende seneste version af Microsoft Office og anvende OneDrive som lagerplads.

    Kontakt it-helpdesken hvis du har spørgsmål
    Gratis antivirus-program

    Skolen tilbyder gratis brug af antivirus-programmet F-secure, som du kan bruge så længe, du går på skolen.

    Kontakt it-helpdesken hvis du har spørgsmål
    Kom på internettet

    Der er trådløst netværk indendørs på hele Roskilde Handelsskole. Der er adgang til internettet og skolens systemer, herunder mulighed for fjernadgang til forskellige programmer, blandt andet Office-pakken og matematikprogrammer.

    Kontakt it-helpdesken hvis du har spørgsmål
    Brugernavn, kodeord og mail

    Ved skolestart får du tildelt brugernavn og kodeord, som du bruger, når du skal på internettet og på skolens systemer. Du får desuden tildelt en e-mailadresse, så du kan sende og modtage mail.

    Kontakt it-helpdesken hvis du har spørgsmål
    Hjælp til IT

    Skolen har en IT-helpdesk, hvor du kan få hjælp, hvis du har problemer med skolens systemer, netværk, kodeord og lignende.

    Helpdesken har åbent:

    • mandag til torsdag kl. 8-15
    • fredag kl. 8-14.

     

    Du kan også oprette en helpdesk-opgave
    IT-regler

    Brug af IT

    • Jeg må bruge skolens pc’er med mere, men jeg efterlader dem i standardopsætningen.
    • Jeg må bruge alle de programmer, der er på skolens pc’er, men jeg installerer ikke programmer, der ikke er relevante for undervisningen.
    • Jeg må have relevante programmer åbne i timerne.

     

    Internet

    • Jeg har adgang til internet på skolen, men jeg må ikke foretage ulovlige aktiviteter, herunder spamudsendelse og download af ulovlige programmer.

     

    E-mail

    • Jeg må bruge – men ikke misbruge – e-postsystemet.
    • Jeg sender ikke billeder og beskeder, der kan virke anstødelige, æreskrænkende, pornografiske, racistiske eller truende.

     

    Login

    • Jeg logger altid på med mit eget login, og jeg logger altid ud, når jeg forlader pc’en. Mit login er fortroligt, og jeg er eneansvarlig for al brug af mit login.

     

    Lyd

    • Jeg må have lyd slået til efter aftale med læreren.

     

    Fejlmelding

    • Jeg fejlmelder skolens IT-udstyr, hvis det ikke fungerer. Jeg fejlmelder via helpdesk.

Studiesystem, skemaændringer, bøger og print

    Studiesystem

    Skolens studiesystem bruger du til at opbevare og udveksle opgaver og sende meddelelser, lektier og andet.

    Du får adgang til systemet ved at logge på med det brugernavn og kodeord, som du får ved skolestart. Der er adgang til de fleste af skolens systemer hjemmefra.

    Skemaændringer

    Du kan se dit skema via selvbetjening.rhs.dk, via Outlook og via elevplan, som du får adgang til med det brugernavn, du får udleveret ved skolestart. Bemærk at brugernavn og adgangskode svarer til UNI-login.

    Vi annoncerer daglige skemaændringer på sms, medmindre læreren selv giver besked. Det er dit eget ansvar at holde dig opdateret om eventuelle skemaændringer.

    Gå til selvbetjening.rhs.dk
    Aflysninger

    Det kan ske, at timer bliver aflyst, fordi læreren er syg, på kursus eller andet. Vi forsøger at skaffe en vikar, hvis det er muligt.

    Læreren vil normalt sørge for, at du får opgaver at arbejde med, hvis der ikke kommer en vikar. Opgaverne vil ofte blive lagt ind på det studieadministrative system, hvor du kan hente dem.

    Du får besked om aflyste morgentimer via sms, så husk at tilmelde dig sms-service og opdatere dine oplysninger, hvis du skifter telefonnummer

    Bøger og programmer

    I løbet af skoleåret får du udleveret de bøger og programmer, du skal bruge i undervisningen. Inden studiestart skal du selv anskaffe eller leje programmet TI-Nspire CX CAS til brug i matematik.

    Pas på bøgerne og skriv navn i

    Husk at skrive navn og klasse på forsiden af bøgerne, og vær opmærksom på, at du hæfter for de bøger, du har lånt. Det betyder, at du skal betale erstatning, hvis en bog bliver væk eller ødelagt. Det gælder også, hvis du overskriver din bog så meget, at en ny elev ikke kan bruge den.

    Gratis adgang til Gyldendals ordbøger

    Fra skolen kan du få gratis adgang til elektroniske ordbøger fra Gyldendal. Du kan bruge ordbøgerne hjemmefra ved at logge på med dit UNI-Login.

    Login til Systime og Gyldendal

    Du skal altid bruge dit UNI-Login, når du registrer dig hos for eksempel Systime eller Gyldendal. Hvis du oplever tekniske problemer med at få adgang til eller bruge e-bøger, kan du henvende dig i skolens IT-helpdesk. Det samme gælder, hvis du har tekniske udfordringer i forbindelse med søgning i de databaser, som skolen stiller til rådighed.

    Få adgang til Gyldendals ordbøger med dit UNI-login
    Fotokopiering og print

    Hver uge får du tildelt 1,50 kr. til print. Det svarer for eksempel til en farve og 10 sort/hvid udskrifter. Ubrugte beløb føres videre til senere brug. Har du brug for flere udskrifter, får du adgang til at udskrive og kopiere ved at indbetale minimum kr. 25,- på print.rhs.dk.  

     

    • Sort/hvid print koster kr. 0,10 pr. side
    • Farveprint koster kr. 0,50 pr. side.

     

    Du logger på med det brugernavn og den adgangskode, du får udleveret ved skolestart. Når du logger på, kan du læse vilkårene for brug af kopi- og printsystemet.

    Gå til print.rhs.dk

Praktiske oplysninger

    Økonomi

     

    Undervisning og bøger er gratis, men du skal selv anskaffe eller leje matematikprogrammet TI-Nspire CX CAS til beregninger i matematik inden skolestart. Der er fri adgang til elektroniske ordbøger via skolens IT-systemer.

    Få adgang til Gyldendals ordbøger med dit UNI-login
    SU

    Kvartalet efter din 18-års fødselsdag er du berettiget til at få SU. Du kan søge Statens Uddannelsesstøtte (SU) efter gældende regler.

    Du kan tidligst ansøge om SU en måned før, du er berettiget til at få SU. Du søger via minSU på su.dk.

    Er du udenlandsk statsborger, er der særlige regler for at modtage SU.

    Har du spørgsmål til SU så kontakt Rikke Nielsen på mail rikke@rhs.dk, på telefon 8852 3247 eller i receptionen.

    Søg SU på minSU
    Transportstøtte

    Du kan søge om et ungdomskort, der giver dig adgang til at køre frit med kollektiv trafik mellem hjem og skole og inden for dit takstområde. Ungdomskortet koster 12,25 kr. pr. dag for elever på ungdomsuddannelser. Kortet giver dig også ret til rabat på rejser på tværs af takstområder.

    Du skal godkendes til et ungdomskort
    Gå ind på ungdomskort.dk og vælg trin 1 for at blive godkendt. 

    Bestilling og betaling af ungdomskort
    Når du er godkendt, skal du bestille og betale på ungdomskort.dk - vælg trin 2. 

    Har du brug for hjælp?
    Har du spørgsmål til transport så kontakt Rikke Nielsen på mail rikke@rhs.dk, på telefon 8852 3247 eller i receptionen.

    Bestil dit ungdomskort
    Hhx ferier og fridage

    Datoer for ferier og fridage skoleåret 2018/2019:

    • Studiestart 1.g'ere: 13. august 2018
    • Studiestart 2. og 3.g'ere: 14. august 2018
    • Efterårsferie: 15.-19. oktober 2018, uge 42
    • Juleferie: 21. december 2018 - 2. januar 2019 (begge dage inkl.)
    • Vinterferie: 18. - 22. februar 2019, uge 8
    • Påskeferie: 15. april - 22. april 2019 (begge dage inkl.)
    • Bededag: 17. maj 2019
    • Kr. himmelfart: 30. - 31. maj 2019
    • 2. pinsedag: 10. juni 2019. 

    Sidste mulige eksamensdag for alle hhx-elever er onsdag den 26. juni 2019. 

    Bemærk: Det er meget vigtigt for undervisningen, at du respekterer ferieplanen og ikke lægger ferier i perioder med undervisning.

    Ferieplanen er med forbehold for ændringer.

    Handelsgymnasiets ringetider

    1. blok kl. 08.05 – 09.40
    2. blok kl. 09.50 – 11.25
    3. blok kl. 11.50 – 13.25
    4. blok kl. 13.40 – 15.15
    5. blok kl. 15.20 – 16.05

    Forældremøder

    Der holdes et forældremøde for alle 1.g-klasser i februar, hvor der er mulighed for at møde lærere og høre om gymnasiet og undervisningen.

Studieregler

    Studieaktivitet

    Når du er elev på Handelsgymnasiet, har du pligt til at være studieaktiv.

    Det betyder, at

    • du har mødepligt.
    • du har pligt til at aflevere alle skriftlige opgaver til tiden.
    • du har pligt til at deltage aktivt i undervisningen.
    • du har mødepligt til alle fælles arrangementer, som foregår i undervisningstiden.

    Mødepligt

    Skolen fører kontrol med dit fremmøde både i de enkelte fag og samlet set.

    Når vi registrerer dit fravær, tæller al slags fravær med: forsinkede tog, familiefester og influenza. Det gør vi fordi, vi skal godkende, at du har fulgt undervisningen i alle fag på en tilfredsstillende måde, når vi indstiller dig til eksamen.

    Når du er fraværende, skal du

    • Fortæl altid din kontaktlærer, hvorfor du har været fraværende.
    • Du skal selv løbende holde styr på dine fraværstimer og notere årsagerne, så du kan give din studievejleder oplysningerne, hvis du bliver bedt om det.
    • Fraværet skal begrundes skriftligt, og dine forældre skal skrive under på din begrundelse, hvis du er under 18 år, og studievejlederen beder om det.
    • Du kan eventuelt blive bedt om en lægeattest, hvis dit fravær skyldes sygdom. Attesten skal du selv betale.

    Gør skolen opmærksom på længere fravær

    Tag kontakt til din studievejleder eller din kontaktlærer, hvis du på forhånd ved, at du vil være fraværende i længere tid (for eksempel på grund af et hospitalsophold), så vi sammen kan tackle situationen så godt som muligt.

    Opgaver

    Du skal arbejde seriøst med alle opgaver, du får for i de forskellige fag, og de skal afleveres til tiden. Det er et krav, hvis du vil gennemføre uddannelsen. Dine lærere fører kontrol med, at du afleverer det, du skal.

    Forsinkelser

    Hvis du kommer for sent, registrerer din lærer dig som fraværende i hele den pågældende lektion.

    Aktivitet i undervisningen

    Du har pligt til at deltage aktivt i timerne. Det betyder, at du møder velforberedt, følger koncentreret med og deltager positivt. Det er ikke acceptabelt at rette fokus væk fra undervisningen og for eksempel gå på de sociale medier eller sende sms’er i timerne.

    Brud på reglerne om studieaktivitet

    Skolen støtter op om din studieaktivitet med spændende, solid undervisning og støtte til skriftlige opgaver lagt ind i undervisningen.

    Hvis du alligevel ikke overholder reglerne om studieaktivitet, griber skolen i første omgang ind med mundtlige eller skriftlige advarsler. Du kan også blive kaldt til samtale med din studievejleder eller med ledelsen, og du kan eventuelt komme på kontrakt, der skærper kravene til din studieaktivitet.

    Skolen kan tillige afmelde din SU, da studieaktivitet ifølge reglerne i Bekendtgørelse om Statens Uddannelsesstøtte (kapitel 2, § 12) er en forudsætning for at modtage SU.

    Endelig kan du blive indstillet til eksamen i alle fag, og skolen kan i særligt grove tilfælde udmelde dig, hvis skolen vurderer, at du ikke har været tilstrækkeligt studieaktiv.

    Skolen kan desuden kræve, at du laver de opgaver, du ikke har fået afleveret, på skolen - uden for normal skoletid. Du kan også komme til at arbejde med lektier på skolen, hvis du har for meget fravær.

    I nogle tilfælde er der særlige og personlige årsager til, at en elev ikke kan leve op til reglerne om studieaktivitet. Når vi griber ind over for manglende studieaktivitet, tager vi så vidt muligt disse årsager med i overvejelserne.

    Du kan anmode om en mentor, der kan støtte dig i forbindelse med dine personlige problemer. Kontakt din studievejleder, hvis du vil anmode om at få en mentor.

    Rettigheder til materiale

    Når du løser opgaver, skal du være opmærksom på, at er særlige regler for, hvordan du må bruge materiale, som andre har rettigheder til. Det kan være billeder, musik og film, du finder på nettet.

    Læs hvad du må og ikke må, så du udgår at bryde loven
    Snyd

    Der er tale om snyd, hvis

    • du tager arbejde, som en anden har lavet, og afleverer det som dit eget. Det er for eksempel hvis du tager en opgave eller dele af en opgave fra internettet eller fra en anden elev.
    • du kopierer tekst, som en anden har skrevet, uden at du angiver det som et citat, for eksempel når du laver copy/paste fra internettet.
    • du anvender hjælpemidler, der ikke er tilladt, for eksempel anvender Google Translate til en tysk oversættelse.
    • andre udfører en opgave for dig.
    • du forsøger at anvende din mobiltelefon under eksamen.
    • du forsøger at kommunikere med andre, både skriftligt og mundtligt under eksamen.

     

    Det er læreren eller ledelsen, der afgør, om der er tale om snyd.

    Regler ved snyd under eksamen og prøver

    I tilfælde af snyd ved mundtlig eller skriftlig eksamen har Undervisningsministeriet bestemt, at eleven bortvises fra eksamen. Det samme sker ved prøver. Ved eksamener kan eleven først gå op igen ved den næste eksamenstermin.

    Hvis der under censuren opstår formodning om, at en elev har fået uretmæssig hjælp, vil skolens ledelse afgøre, om besvarelsen kan anerkendes.

    Regler ved snyd i forbindelse med skriftlige afleveringer

    I tilfælde af snyd i forbindelse med en afleveringsopgave tildeles eleven en mundtlig advarsel. Hvis det sker igen, tildeles eleven en skriftlig advarsel. Flere gentagelsestilfælde medfører normalt, at eleven udmeldes.

    Medmindre andet aftales med faglæreren, registreres opgaven som ikke afleveret.

Ordensregler

    Ordensregler

    Vi er mange mennesker, der skal fungere sammen til daglig. Det er derfor nødvendigt at have klare ordensregler.

    Grundlæggende regler

    • Jeg viser hensyn over for mennesker, inventar og bygninger.
    • Jeg spiser og drikker uden for undervisningslokalerne, dog kan jeg godt medbringe vand i flasker med låg.
    • Jeg rydder op efter mig selv alle steder - i kantinen, i klassen og andre steder, hvor jeg færdes.
    • Jeg lukker vinduer og døre, slukker lyset og sætter stole på plads efter sidste time.
    • Jeg slukker min mobil og lægger den i tasken eller på anvist sted, når jeg har undervisning.
    • Jeg bruger ikke tobaksprodukter på skolens område - hverken ude eller inde (det gælder blandt andet cigaretter, e-cigaretter og snus).
    • Jeg er ikke påvirket af alkohol og euforiserende stoffer i skoletiden, og medbringer det heller ikke på skolen.
    • Jeg holder altid mine ferier i skolens ferier.
    • Skolen er kun for skolens egne elever og ansatte. Alle andre skal henvende sig i receptionen for at få adgang til skolen.
    • Boldspil og anden leg skal foregå på skolens boldbane.

     

    Respekt, tolerance og ansvarlighed

    • Jeg respekterer undervisningen og arbejdet i timerne, og jeg deltager aktivt og positivt. Jeg bliver i klassen, når der undervises, og jeg går normalt på toilettet og lignende i frikvartererne.
    • Jeg behandler andre mennesker med respekt og tolerance, og jeg taler pænt til og om andre.
    • Jeg er imødekommende, hensynsfuld og hjælpsom, Jeg inkluderer andre og udelukker ingen, og jeg mobber ikke hverken i eller uden for skolen.
    • Jeg behandler også andre med respekt på de sociale medier. Mit sprog er ordentligt, og jeg diskuterer ikke skolens ansatte eller elever på de sociale medier. Jeg gengiver ikke fotos, lyd eller film af skolens ansatte eller elever fra private sammenhænge eller i private situationer på de sociale medier uden skriftlig tilladelse fra dem, der er involveret.
    • Jeg optager ikke samtaler med skolens ansatte og elever, uden at de har givet skriftlig tilladelse til det.
    • Hvis jeg oplever, at en af mine kammerater eller jeg selv bliver behandlet respektløst eller bliver udsat for mobning, griber jeg ind - enten i situationen, eller ved at henvende mig til en lærer eller min studievejleder.

     

    Brud på skolens regler

    Ved brud på regler er det skolens ledelse, der i den konkrete situation afgør, hvilke konsekvenser det får. Grove eller gentagne brud på reglerne kan medføre bortvisning fra skolen.

Studieliv på Handelsgymnasiet

Studiestart, fester, idrætsdage, studierejser og meget mere. Der er gang i studielivet på gymnasiet.

Læs om studielivet

Følg studielivet

Tjek skolens sociale medier og få indblik i studielivet.

Instagram Facebook
  • Bakkesvinget 67
    4000 Roskilde
    Telefon 8852 3200
    rhs@rhs.dk
  • CVR-nr: 19516172
    EAN-nummer: 5798000553606
#rhslivet

Hjælp og vejledning

Du er altid velkommen til at kontakte en studievejleder, hvis du har brug for hjælp til at vælge uddannelse eller kursus. 

Studievejledningen

Se også

Webshop Få sider læst op Cookie- og privatlivspolitik Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Info til dig der er...

Elev i 8.klasse Elev i 9. klasse Elev i 10. klasse Nuværende elev Hhx-elev Eux-elev Eud-elev Elev på hovedforløbet Forælder til nuværende elev Forælder til elev i 8., 9. eller 10. klasse Lærer og vejleder i grundskolen Censor Censor på hhx Censor på eux/eud Virksomhed Uddannelser Handelsgymnasiet Optagelse Studieretninger Virksomhed, økonomi og omverden Økonomi og samfund Finans USA-Kina IT og business Sportsmanagement Plus Iværksætteri Europaklasse Verdensklasse Interkulturel marketing Sprog og kultur Fag Studieliv Studiestart Sociale aktiviteter Sport og teambuilding Når du bliver student Hverdagen på gymnasiet Talentprogrammer Få indflydelse Mediegruppe Faciliteter Studierejser Efter gymnasiet Praktiske oplysninger Kontakt og ansatte Besøg os Introduktionskursus Brobygning kombiforløb Brobygningsforløb Informationsmøde Inspirationsmøde Åbent hus Uddannelsesmesser EUX Optagelse Forløb Eux Business Eux Business Elite Eux 20-20 Plus Studieliv Studiestart Sociale aktiviteter Sport og teambuilding Når du dimitterer Hverdagen på eux Få indflydelse Faciliteter Studierejser Karrieremuligheder Praktikservice For elever For virksomheder Praktiske oplysninger Kontakt og ansatte Besøg os Introduktionskursus Brobygning kombiforløb Brobygningsforløb Informationsmøde Inspirationsmøde Åbent hus Uddannelsesmesser EUD Optagelse Eud Business Studieliv Studiestart Sociale aktiviteter Sport og teambuilding Når du afslutter eud Hverdagen på eud Få indflydelse Faciliteter Studierejser Karrieremuligheder Praktikservice For elever For virksomheder Praktiske oplysninger Kontakt og ansatte Besøg os Introduktionskursus Brobygning kombiforløb Brobygningsforløb Informationsmøde Inspirationsmøde Åbent hus Uddannelsesmesser Tilbud til dig over 25 år Euv for voksne Euv med eux for voksne Eus for studenter over 25 år Forløb for dig der er blevet student Eus for hhx'ere Eus online for hhx'ere Eus for stx-, hf - og htx'ere Eus online for stx-, hf- og htx'ere Junior Masterclass Next Step Eus for studenter over 25 år Hovedforløb Optagelse Forløb og specialer Administration Offentlig administration Økonomi Spedition Revision Lægesekretær Blomsterdekoratør Praktiske oplysninger Kontakt og ansatte Kurser Kursusoversigt IT og web Økonomi og regnskab Ledelse Grundlæggende lederuddannelse Grundlæggende projektlederuddannelse Prince 2 Sundhedssektoren Sekretær i sundhedssektoren Grundlæggende diagnoselatin Salg og markedsføring For ledige Grundlæggende IT Grundlæggende regnskab Grundlæggende lederuddannelse Grundlæggende projektlederuddannelse Administrativ IT/superbruger Fra ufaglært til faglært Sekretær i sundhedssektoren Ordblindeundervisning Øvrige kurser For virksomheder Kompetencevurdering Kontakt og ansatte Om skolen Profil Værdier Historie Praktiske oplysninger Kontakt Adresse og find vej Åbningstider Find medarbejder Studievejledningen Det sker Nyheder Job Organisation Bestyrelsen Ledelsen Elevråd Arbejdsmiljøorganisation Mål, vision og strategi Mål og strategier Planer og politikker Udvikling og kvalitet Kvalitetsarbejde Nøgletal Opfølgningsarbejde Trivselsundersøgelser Fastholdelsesstrategi Netværk og samarbejde Hjælp til at vælge Tilbud til dig der er... Ung Voksen Virksomhed Ledig Introduktionskurser og brobygning Studievejledningen Optagelse Handelsgymnasiet Eux Eud Tilbud til dig over 25 år Forløb for dig der er blevet student Hovedforløb English Info til dig der er... Elev i 8.klasse Elev i 9. klasse Elev i 10. klasse Nuværende elev Hhx-elev Eux-elev Eud-elev Elev på hovedforløbet Forælder til nuværende elev Forælder til elev i 8., 9. eller 10. klasse Lærer og vejleder i grundskolen Censor Censor på hhx Censor på eux/eud Virksomhed