Rekordmange ønsker den blå hue fra Handelsgymnasiet

486 unge har søgt hhx på Handelsgymnasiet som førsteprioritet. Roskilde Handelsskoler arbejder for at få lov at optage så mange som muligt.

18.03.23

Handelsgymnasiet (hhx) er et populært valg: 486 unge har i år søgt hhx på Roskilde Handelsskole som deres førsteprioritet. Det er det højeste antal ansøgere i mange år og slår sidste års store årgang på 441 ansøgere på samme tidspunkt.

”Vi er stolte af, at så mange unge vælger Handelsgymnasiet og glæder os til at tage godt imod de nye. Den store søgning understreger, at Handelsgymnasiet rammer et vigtigt behov i tiden,” siger Jørgen Sloth, der er direktør på Roskilde Handelsskole.

Nye regler sætter begrænsning

Roskilde Handelsskole har plads til ansøgerne. Men i år sætter den politisk fastsatte elevfordeling en begrænsning: Roskilde Handelsskole har foreløbigt kun fået lov at optage 364 elever på Handelsgymnasiet. Kapacitetsloftet er dog foreløbigt, og Roskilde Handelsskole er i dialog med Region Sjælland om forhåbentligt at få det hævet, så 122 ansøgere ikke skal afvises.

"Vi har som skole plads til de her elever, og jeg tror og håber på at loftet vil blive justeret,” siger direktør Jørgen Sloth.

Den endelige elevfordeling for sommerens optag offentliggøres 15. maj.

Alle ansøgere får svar senest 1. juni 2023.

Stadig plads på Eux Gymnasiet

Har du ikke fået søgt ind på Handelsgymnasiet? Så kan overveje at søge ind på Eux Gymnasiet på Roskilde Handelsskole i stedet. Her er stadig ledige pladser.

På Eux Gymnasiet bliver du en del af samme gode studiemiljø på Roskilde Handelsskole, og du får en erhvervsrettet studentereksamen med samme merkantile toning som hhx - bare kombineret med en erhvervsuddannelse.

Læs om EUX Gymnasiet

Se hvordan det er at starte på Handelsgymnasiet

Nye venner, nye lærere, nye fag. Læs om hvad dine første dage på Handelsgymnasiet går med.

Studiestart