Tal uddannelse i juleferien

Hen over julen er det en god idé at tale om det forestående uddannelsesvalg, hvornår I kan blive klogere på uddannelser sammen og hvad der venter i 8. og 9. og 10. klasse i forhold til uddannelsesvalget.

11.12.19

På Roskilde Handelsskole anbefaler vi, at valget om uddannelse først træffes, når I kender til de forskellige uddannelsers faglige indhold, arbejdsmetoder og muligheder i forhold til videreuddannelse og job.

Bliv klogere på uddannelserne sammen

Det er dig, der kender dit barn bedst og kan støtte op om og udfordre uddannelsesvalget. Til arrangementer bliver du klædt på til den opgave, når du sammen med din søn eller datter lærer mere om uddannelserne og mulighederne.

Informationsmøde 16. januar

Vi byder inden for til en aften, hvor du kan høre om hhx, eux og eud. Aftenen byder på præsentationer af de tre ungdomsuddannelser, af det sociale liv på skolen og af studieretninger og forløb. Det er derudover muligt at stille spørgsmål til vejledere og elever. Arrangementet begynder kl. 19.

Åbent hus i studievejledningen 25. januar

Studievejledningen holder åbent hus, og du kan tale med en studievejleder om hhx, eux eller eud. Du kan også møde elever, og høre hvordan det er at gå på skolen. Arrangementet varer fra kl. 10-13.

Åbent hus i studievejledningen

Tal med vejlederne på Roskilde Handelsskole

Hvis du har brug for at tale med en studievejleder om eux, kan du komme til åbent hus i studievejledningen hver onsdag kl. 12.00. På Handelsgymnasiet kan I ringe eller skrive til vejlederne med spørgsmål til uddannelserne. Vejlederne kan støtte op om valgprocessen og I kan også få svar på konkrete spørgsmål om for eksempel fag, uddannelsernes opbygning og fremtidsmuligheder.

Uddannelsesvalget nærmer sig i 9. og 10. klasse

Ansøgningsfrist for ungdomsuddannelserne er 1. marts 2020. For nogle er det uproblematisk, mens det for andre er svært eller forvirrende. Tal med din søn eller datter om uddannelsesvalget. I kan for eksempel tale om, hvilke fag der er interessante, hvilke fag din søn eller datter er god til, og hvilke fremtidsmuligheder uddannelserne giver. Brug også værktøjet mine styrker fra ug.dk og tal sammen ud fra det.

Bliv klogere på uddannelsernes opbygning og muligheder

Ug.dk har produceret en video, der forklarer forskellene mellem de forskellige ungdomsuddannelser.

Introduktion til uddannelser og ug.dk

Introduktionskurser i 8. klasse

Inden vinterferien vælger elever i 8. klasse, hvor de vil på introduktionskursus. De skal på mindst en erhvervsuddannelse eller en erhvervsgymnasial ungdomsuddannelse og der kan derudover være introduktionskurser på almen gymnasial ungdomsuddannelse.

På introduktionskurserne får eleverne en god fornemmelse af, hvad vi arbejder med i undervisningen på skolen, og hvordan det sociale liv er på skolen. Eleverne tilmelder sig gennem deres UU-vejleder.

Elev i 8.klasse

Inspirationsmøde 27. maj

Kom til inspirationsmøde og hør om alle skolens uddannelser. Så er I godt klædt på, når der skal vælges uddannelse i 9. eller 10. klasse.

Inspirationsmøde for elever og forældre i 8. klasse

Mere hjælp og viden

- Se videoen ’Dit valg’ og bliv klogere på ungdomsuddannelserne.

- Tal med dit barn om uddannelsesvalg. Der må gerne være tvivl. Vær åben for alternative veje, og hjælp dit barn til bedre at forstå forskellen på gymnasial uddannelse og erhvervsuddannelse. Brug for eksempel værktøjet mine styrker fra ug.dk.

- Deltag i uddannelsesaftener, åbent hus og uddannelsesmesser sammen med dit barn og tal om oplevelserne bagefter.

- Læs om og tal med dit barn om uddannelsesparathedsvurderingen og studievalgsportfolien.

- Søg inspiration til at støtte dit barn (ug.dk, facebooksiden forældreguiden, skolernes hjemmesider).

- Tag initiativ til individuel vejledning. For eksempel kan I gøre det til et fælles projekt at kontakte eVejledningen via chat, telefon eller mail.

Brug for hjælp til at vælge?

Ring eller skriv til en vejleder, hvis du er i tvivl om hvilken studieretning, der er bedst for dig.

Gode råd til hvordan du hjælper din teenager gennem valgrejsen

Bliv klogere på hvordan du som forælder støtter din søn eller datter i den proces.

Læs hele artiklen