Elever i udskolingen oplever hverdagen på Roskilde Handelsskole

Flere hundrede elever i 8. klasse besøger i denne måned Roskilde Handelsskole, når de er på introduktionskurser på både Handelsgymnasiet, eud og eux.

27.03.19

På kurset får eleverne indblik i, hvordan det er at gå på uddannelserne. Gennem undervisningen afprøver de det faglige indhold og niveau. Når de bevæger sig rundt på skolen, ser de faciliteterne og møder skolens elever. Det er en god måde at få en fornemmelse af stemningen og studielivet, fortæller direktør Jørgen Sloth.

”Introduktionskurserne er en god mulighed for eleverne til at få et billede af hhx, eux og eud, og af hvad det vil sige at gå på en af de tre ungdomsuddannelser. Skolens lærere, studievejledere og elever forsøger at give eleverne et så realistisk billede af hverdagen på skolen som muligt,” siger Jørgen Sloth.

Smagsprøver på nye fag

Eleverne møder nye fag og afprøver forskellige arbejdsformer herunder oplæg fra lærerne og løsning af opgaver. Gennem dagene får de indblik i, hvad merkantile fag er, og hvad de kan med dem. Herved får de også en fornemmelse for fagenes sværhedsgrad, undervisningen, og for hvor mange lektier der er.

Læs også: Introduktionskurser med case-arbejde

Hvad er mulighederne efter hhx, eux og eud?

En del af introduktionskurserne er at give eleverne viden med videre om de mange muligheder, som uddannelserne giver.

• Handelsgymnasiet åbner op for, at eleverne som studenter kan læse videre. De bliver gennem kurset klogere på, hvad en studentereksamen fra hhx kan bruges til.
  • Eux Business giver mulighed for både en erhvervsuddannelse inden for kontor, handel, butik eller event og for at læse videre på de videregående uddannelser, som et eux-bevis giver adgang til.
  • Eud Business er for dem, der gerne vil være elev i en virksomhed efter et år på skole og derefter i gang med karrieren inden for butik, handel og event.

Roskilde Handelsskole arbejder løbende på at give elever i udskolingen viden om deres muligheder med de forskellige ungdomsuddannelser og afhjælpe tvivl i forhold til uddannelsesvalget. Det er for eksempel muligt at høre mere til uddannelsesmesser i oktober og november, informationsmøde og åbent hus i januar.

Kom til inspirationsmøde

Hør om skolens ungdomsuddannelser og tal med vejledere og nuværende elever onsdag d. 27. maj 2020 kl. 17-19.

Inspirationsmøde for elever og forældre i 8.klasse

Oplev studielivet

Følg med på Facebook og få indblik i studielivet.