Lær at skabe oplevelser, der skaber værdi
På Oplevelsesøkonomi lærer du, hvordan virksomheder udvikler og afvikler oplevelser, som engagerer, underholder og begejstrer. Det handler om at skabe merværdi – for kunden og for virksomheden – gennem stærke koncepter og strategisk markedsføring.
Du møder virksomheder, der arbejder med projekter inden for kultur, events, detailhandel og oplevelsesbaseret kommunikation. Du lærer at analysere forbrugeradfærd, udvikle oplevelsesdesign og bruge storytelling, branding og kommunikation til at ramme målgrupperne præcist.
Relationer gennem community management
Virksomheder arbejder i stigende grad med community management for at skille sig ud. Det kan være løbeklubber, gaming fællesskaber eller andre sociale grupper, som styrker relationen til kunderne. Sociale medier spiller en central rolle i at opbygge og fastholde disse fællesskaber, hvor storytelling, interaktion og deling af oplevelser skaber loyalitet og brandværdi.
Eksempler er Planet Nusa, der har opbygget et stærkt fællesskab omkring løb og træning, og Bareen, som skaber en community-oplevelse omkring kaffe og livsstil. Disse virksomheder viser, hvordan oplevelser og fællesskab kan være en del af brandstrategien.
Et fagligt netværk med ben i virkeligheden
I løbet af studieretningen samarbejder vi med forskellige virksomheder både i og uden for Roskilde. Det kan fx være Roskilde Festival, RAGNAROCK, Royal Arena, Field’s og Cafe Korn.
I studieretningsfaget Afsætning A arbejder vi med markedsføring, branding og kundeadfærd, og lærer at analysere oplevelsesmarkedet og at positionere oplevelsesprodukter i et konkurrencepræget marked.
Med studieretningsfaget Virksomhedsøkonomi A får vi styr på økonomisk analyse og hvordan man arbejder med økonomiske beslutninger. Vi får også indblik i finansiering og investering, som er vigtige kompetencer, når man vil arbejde professionelt med oplevelsesøkonomi.
Praktiske oplysninger
- Afsætning A
- Virksomhedsøkonomi A.
- Dansk A
- Engelsk A
- International økonomi B
- Virksomhedsøkonomi B
- Afsætning B
- Matematik B
- Historie B
- Samfundsfag C
- Erhvervsjura C
- Informatik C
- Erhvervscase.
- Innovation C
- Markedskommunikation C
- Psykologi C
- Erhvervsjura B.
Se det samlede valgfagsudbud og læreplaner for valgfagene.
Du finder læreplaner for de forskellige fag her.
Spansk A, Tysk B eller Fransk B.
Du finder læreplaner for de forskellige fag her.
Hhx-uddannelsen består af en række obligatoriske fag, som er fælles for alle studieretninger:
Du finder læreplaner for de forskellige fag her.
Vi tager på studietur til en europæisk by i 2.g og besøger virksomheder inden for oplevelsesøkonomi, fx festivaler, konceptbutikker eller hotel- og turismeindustri. Udgifterne til studierejsen bliver cirka kr. 5.000* plus mad og lommepenge.
I 3.g har du desuden mulighed for at søge om at komme på 14 dages sprog- og praktikrejse i Europa med støtte fra Erasmus+.
*Prisændringer kan forekomme.
En studieretning i oplevelsesøkonomi åbner døre til mange brancher: Rejse- og eventbureauer, hoteller, detailhandel (konceptvirksomheder) og kommunikation/reklamebureauer.
Du kan videreuddanne dig på for eksempel erhvervsakademier og universiteter og få job som event, SoMe eller marketing manager, projektleder på et reklamebureau eller andre typer af jobs, hvor du skal bringe oplevelsesøkonomien i spil.
Svært ved at vælge?
Ring eller skriv til en vejleder, hvis du er i tvivl om hvilken studieretning, der er bedst for dig.