Oplevelsesøkonomi

Er du vild med events og at skabe oplevelser – og fascineret af, hvordan virksomheder skaber stærke fællesskaber gennem sociale medier og community management? Drømmer du om at komme med i maskinrummet og lære, hvordan professionelle aktører bygger oplevelser og digitale fællesskaber, der engagerer og skaber økonomisk succes? Så er studieretningen Oplevelsesøkonomi noget for dig.

Lær at skabe oplevelser, der skaber værdi

På Oplevelsesøkonomi lærer du, hvordan virksomheder udvikler og afvikler oplevelser, som engagerer, underholder og begejstrer. Det handler om at skabe merværdi – for kunden og for virksomheden – gennem stærke koncepter og strategisk markedsføring.

Du møder virksomheder, der arbejder med projekter inden for kultur, events, detailhandel og oplevelsesbaseret kommunikation. Du lærer at analysere forbrugeradfærd, udvikle oplevelsesdesign og bruge storytelling, branding og kommunikation til at ramme målgrupperne præcist.

Relationer gennem community management

Virksomheder arbejder i stigende grad med community management for at skille sig ud. Det kan være løbeklubber, gaming fællesskaber eller andre sociale grupper, som styrker relationen til kunderne. Sociale medier spiller en central rolle i at opbygge og fastholde disse fællesskaber, hvor storytelling, interaktion og deling af oplevelser skaber loyalitet og brandværdi.

Eksempler er Planet Nusa, der har opbygget et stærkt fællesskab omkring løb og træning, og Bareen, som skaber en community-oplevelse omkring kaffe og livsstil. Disse virksomheder viser, hvordan oplevelser og fællesskab kan være en del af brandstrategien.

Et fagligt netværk med ben i virkeligheden

I løbet af studieretningen samarbejder vi med forskellige virksomheder både i og uden for Roskilde. Det kan fx være Roskilde Festival, RAGNAROCK, Royal Arena, Field’s og Cafe Korn.

I studieretningsfaget Afsætning A arbejder vi med markedsføring, branding og kundeadfærd, og lærer at analysere oplevelsesmarkedet og at positionere oplevelsesprodukter i et konkurrencepræget marked.

Med studieretningsfaget Virksomhedsøkonomi A får vi styr på økonomisk analyse og hvordan man arbejder med økonomiske beslutninger. Vi får også indblik i finansiering og investering, som er vigtige kompetencer, når man vil arbejde professionelt med oplevelsesøkonomi.

Praktiske oplysninger

    Studieretningsfag

    • Afsætning A
    • Virksomhedsøkonomi A.

    Du finder læreplaner for de forskellige fag her.

    Andet fremmedsprog

    Spansk A, Tysk B eller Fransk B.

    Du finder læreplaner for de forskellige fag her.

    Obligatoriske fag

    Hhx-uddannelsen består af en række obligatoriske fag, som er fælles for alle studieretninger:

    • Dansk A
    • Engelsk A
    • International økonomi B
    • Virksomhedsøkonomi B
    • Afsætning B
    • Matematik B
    • Historie B
    • Samfundsfag C
    • Erhvervsjura C
    • Informatik C
    • Erhvervscase.
       

    Du finder læreplaner for de forskellige fag her

    Læs mere om fag og valgfag
    Valgfag vi anbefaler

    Studierejse

    Vi tager på studietur til en europæisk by i 2.g og besøger virksomheder inden for oplevelsesøkonomi, fx festivaler, konceptbutikker eller hotel- og turismeindustri. Udgifterne til studierejsen bliver cirka kr. 5.000* plus mad og lommepenge.

    I 3.g har du desuden mulighed for at søge om at komme på 14 dages sprog- og praktikrejse i Europa med støtte fra Erasmus+.

    *Prisændringer kan forekomme.

    Læs mere om studierejser
    Efter studentereksamen

    En studieretning i oplevelsesøkonomi åbner døre til mange brancher: Rejse- og eventbureauer, hoteller, detailhandel (konceptvirksomheder) og kommunikation/reklamebureauer.

    Du kan videreuddanne dig på for eksempel erhvervsakademier og universiteter og få job som event, SoMe eller marketing manager, projektleder på et reklamebureau eller andre typer af jobs, hvor du skal bringe oplevelsesøkonomien i spil.

Svært ved at vælge?

Ring eller skriv til en vejleder, hvis du er i tvivl om hvilken studieretning, der er bedst for dig.

Studievejledningen

Handelsgymnasiet

Optagelse Studieretninger Virksomhed, økonomi og omverden Finans Iværksætteri Sportsmanagement Verdensklassen Europaklassen USA-Kina Oplevelsesøkonomi Fag Studieliv Studiestart Sociale aktiviteter Sport og teambuilding Når du bliver student Hverdagen på gymnasiet Talentprogram Få indflydelse Faciliteter Studierejser Efter gymnasiet Praktiske oplysninger Kontakt og ansatte Besøg os Introduktionskursus Brobygning kombiforløb Brobygningsforløb Besøgsdage Informationsmøde Inspirationsmøde Åbent hus i vejledningen Uddannelsesmesser Uddannelser Optagelse Hjælp til at vælge Kurser Om skolen English Info til dig der er...