Praktiske oplysninger

Her kan du finde oplysninger om alt fra, hvornår der er studiestart, til hvor mange lektier du skal forvente på Handelsgymnasiet. Bliv klogere på det praktiske som hhx’er i forhold til økonomi, vejledning, ferier og meget andet.

Inden du starter på hhx

    Sådan søger du optagelse

    Optagelse når du er uddannelsesparat

    Du kan søge om optagelse, hvis du er erklæret uddannelsesparat og har afgangsprøven fra 9. eller 10. klasse med to fremmedsprog.

    Dit faglige niveau fra parathedsvurderingen skal bekræftes ved de afsluttende prøver i 9. eller 10. klasse.


    Optagelse via en vejledningssamtale

    Hvis du ikke holder det faglige niveau ved prøverne, men du stadig har mellem 2 og 3 i gennemsnit, kan du søge om at blive optaget via en vejledningssamtale på hhx.


    Hvis du ikke er erklæret uddannelsesparat

    Du kan søge om optagelse med en konkret vurdering fra hhx, hvis du ikke er erklæret uddannelsesparat. Den konkrete vurdering er baseret på en optagelsesprøve fra Undervisningsministeriet og en samtale.

     

    Søg via et ansøgningsskema på optagelse.dk
    Hvilket fremmedsprog kan du vælge?

    Når du søger, skal du vælge dit andet fremmedsprog. Du kan vælge tysk eller fransk, hvis du har haft det i grundskolen. Du kan også vælge spansk, hvis du interesserer dig for det, og du gerne vil starte forfra med et nyt sprog. Bemærk at der knytter sig bestemte sprog til de forskellige studieretninger.

    Studieretninger og fag
    Ansøgningsfrist

    Frist for uddannelsesparate

    Når du går i 9. eller 10. klasse og er uddannelsesparat, skal du sende din uddannelsesplan digitalt via optagelse.dk senest den 1. marts 2019.

     

    Frist for ikke-uddannelsesparate

    Hvis du er erklæret ikke-uddannelsesparat sender du din uddannelsesplan sammen med en anmodning om konkret vurdering via uddannelsesvejlederen senest den 15. marts 2019.

     

    Læs om hvordan du bliver optaget på Handelsgymnasiet
    Studiestart

    Der er studiestart hvert år i august.

     

    Læs mere om studiestart

Om uddannelsen

    Uddannelsens opbygning

    Hhx-uddannelsen varer tre år. Den er delt op i to dele:

    • Et grundforløb på tre måneder
    • Et studieretningsforløb som varer resten af uddannelsen.

     

    På grundforløbet er undervisningen stort set ens for alle. Grundforløbet er en generel introduktion til gymnasiets fag og studiemetoder.

    Dit valg af studieretningsfag og valgfag påvirker, hvilken retning din uddannelse får på studieretningsforløbet. Ud af uddannelsens samlede timetal, adskiller cirka 350 timer de forskellige studieretninger fra hinanden.

    I slutningen af grundforløbet vælger du studieretning. I 2.g vælger du valgfag, som du i de fleste tilfælde skal have i 3.g.

    Valg af studieretning

    Handelsgymnasiets første tre måneder er et indledende grundforløb. I slutningen af perioden vælger du studieretning.

    Der er i løbet af grundforløbet et karrierevejledningsforløb, og du får i slutningen af forløbet en grundig introduktion til hver studieretning, så du har en fornuftig baggrund at vælge ud fra. En af dine lærere har en samtale med dig, hvor du får hjælp til at afklare, hvilken studieretning der passer bedst til dig. 

    Du starter på den valgte studieretning i starten af november. Der vil der igen være introdage, så du kan lære dine nye klassekammerater på studieretningen at kende.

    13 forskellige studieretninger fordelt på linjerne Virksomhed, Samfund og International:

    Virksomhed
    Med fokus på økonomi og virksomheder:
    • Virksomhed, økonomi og omverden
    • Finans
    • Iværksætteri
    • Sportsmanagement
    • IT og business
    • Webdesign og gaming.

    Samfund
    Om samfundets udfordringer, nationalt og globalt:
    • Økonomi og samfund
    • Journalistik og kommunikation
    • Grøn global.

    International
    Med vægt på sprog, kultur og økonomi i internationalt perspektiv:
    • Verdensklasse
    • Europaklasse
    • USA – Kina
    • Sprog, kultur og international marketing.

    Vi opretter altid en studieretning, hvis der er mindst 25 ansøgere til den.

    Studieretninger
    Obligatoriske fag og valgfag

    Handelsgymnasiet består af 12-15 fag på gymnasialt A-, B- og C-niveau, hvor A er det højeste niveau. Du skal have mindst fire fag på A-niveau.

    De obligatoriske fag og niveauer i uddannelsen er

    • Dansk A
    • Engelsk A
    • Et 2. fremmedsprog
    • Historie B
    • Afsætning B
    • International økonomi B
    • Virksomhedsøkonomi B
    • Matematik B*
    • Erhvervsjura C
    • Informatik C
    • Samfundsfag C
    • Erhvervscase.

     

    *På studieretningen Sprog, kultur og international marketing er matematik dog kun på C-niveau.

    Du specialiserer dig i de fag, der interesserer dig

    Når du vælger studieretning, vælger du nogle af de obligatoriske fag på et højere niveau, og på denne måde kan du specialisere dig inden for fag, som interesserer dig.

    Sprogfag

    Du har fra starten valgt et sprogfag. Det er enten, hvor du fortsætter med tysk eller fransk fra folkeskolen, eller at du kaster dig over spansk som et nyt sprog. Du skal som minimum have fransk eller tysk i to år på hhx. Har du valgt spansk, skal du altid have det gennem alle tre år.

    Valgfag

    Endelig skal du have op til tre valgfag (afhængigt af studieretning), som du vælger i løbet af uddannelsen.

    Fag
    Talentprogram

    Lærerne udpeger et talenthold blandt eleverne i 1.g. Du kan blive valgt, hvis du udmærker dig særligt på forskellige fagområder, og du er motiveret, engageret og aktiv - både i skolelivet og i fritiden.

    Formålet er at give ekstra udfordringer og viden til de elever, der har mange talenter. Nogle af talentholdets elever bliver optaget på Akademiet for Talentfulde Unge, hvor de følger et særligt talentprogram. Andre deltager i Handelsgymnasiets interne talentprogram.

    Talentprogrammer
    Studierejser

    Handelsgymnasiet har en meget international profil. Du får mulighed for at komme på studierejser, hvor du lærer sprog og oplever andre kulturer og samfundsformer. Det giver udsyn, perspektiv og forbereder dig på arbejdslivet i en globaliseret verden.

    Læs mere om studierejser på Handelsgymnasiet
    Undervisning og arbejdsformer

    På Handelsgymnasiet bruger vi forskellige arbejdsformer, blandt andet projektarbejde, undervisning med computeren i fokus, caseopgaver med virkelige problemstillinger og tværfagligt arbejde. Vi arbejder også med udgangspunkt i digitale værktøjer i undervisningen.

    Med forskellige arbejdsformer sikrer vi, at du bliver rustet til at klare dig bedst muligt efter uddannelsen – hvad enten du får brug for studiekompetencer eller vælger at gå direkte ud på arbejdsmarkedet.

    Du bliver undervist af engagerede og veluddannede lærere, der giver dig synlige mål for, hvad du skal kunne. Og du vil løbende få tilbagemeldinger om, hvordan det går – i form af karakterer og formative evalueringer fra dine lærere.

    Bøger og programmer

    I løbet af skoleåret får du udleveret de bøger og programmer, du skal bruge i undervisningen. Inden studiestart skal du selv anskaffe eller leje programmet TI-Nspire CX CAS til brug i matematik.

    Pas på bøgerne og skriv navn i

    Husk at skrive navn og klasse på forsiden af bøgerne, og vær opmærksom på, at du hæfter for de bøger, du har lånt. Det betyder, at du skal betale erstatning, hvis en bog bliver væk eller ødelagt. Det gælder også, hvis du overskriver din bog så meget, at en ny elev ikke kan bruge den.

    Gratis adgang til Gyldendals ordbøger

    Fra skolen kan du få gratis adgang til elektroniske ordbøger fra Gyldendal. Du kan bruge ordbøgerne hjemmefra ved at logge på med dit UNI-Login.

    Login til Systime og Gyldendal

    Du skal altid bruge dit UNI-Login, når du registrer dig hos for eksempel Systime eller Gyldendal. Hvis du oplever tekniske problemer med at få adgang til eller bruge e-bøger, kan du henvende dig i skolens IT-helpdesk. Det samme gælder, hvis du har tekniske udfordringer i forbindelse med søgning i de databaser, som skolen stiller til rådighed.

    Få adgang til Gyldendals ordbøger med dit UNI-login
    Lektier

    Du får en del lektier for i løbet af din studietid. Det er ikke urealistisk, at du skal læse lektier cirka to timer om dagen i gennemsnit, og ved siden af kommer der en del større skriftlige opgaver.

    Erhvervsarbejde ved siden af studiet

    For meget erhvervsarbejde kan gå ud over lektierne, så tænk dig om en ekstra gang, før du siger ja til eftermiddagsarbejde.

    Du må regne med, at undervisningen i nogle tilfælde kan vare til kl. 16 og vejledning omkring studieområdet til kl. 17. Derfor skal du lægge fritidsjob derefter.

    Kontakt din studievejleder hvis du har brug for gode råd til at organisere dit hjemmearbejde
    Prøver og eksamener

    Der er prøver og eksamener gennem alle tre år. En hhx-uddannelse omfatter mindst ti eksaminer og et studieområdeprojekt. Desuden er der forskellige terminsprøver og årsprøver.

    Alle eksaminer, årsprøver og terminsprøver er obligatoriske og afholdes efter skolens eksamensregler.

Støtte gennem din uddannelse

    Studievejledning

    Studievejledningens opgave er at støtte og vejlede elever, der har særlige problemer, så så mange elever som muligt gennemfører deres uddannelse.

    Hver klasse har en studievejleder tilknyttet. Når du begynder på skolen, får du at vide, hvornår din studievejleder har træffetid og telefontid, så du kan opsøge vedkommende, hvis der er noget, du gerne vil tale om.

    Desuden vejleder og orienterer studievejlederne generelt om forhold, der har med uddannelsen at gøre. For eksempel vejleder de om valgfag, eksamen, studieretninger og forløb, SU eller om, hvordan du kan forbedre dine studievaner. Det er først og fremmest studievejlederne, der holder øje med fravær, og de griber ind, hvis fraværet bliver for højt.

    Find kontaktoplysninger på studievejlederne
    Mentor

    Som nævnt er det studievejledernes opgave at støtte dig, hvis du har særlige problemer, der gør det svært for dig at gennemføre din uddannelse. I det tilfælde kan du anmode om at få en mentor. En mentor er en lærer eller en anden person, som støtter dig igennem en periode af uddannelsen.

    Få ekstra hjælp og støtte (SPS)

    Hvis du er ordblind eller har andre dokumenterede vanskeligheder, kan du få ekstra hjælp og støtte under studietiden.

    Du kan for eksempel søge om specialpædagogisk udstyr og støttetimer. Det sker ved, at du henvender dig til vores SPS-konsulent Ditte Pedersen.

    Få afklaret dit behov for støtte

    I afklarer sammen dit behov for støtte. Ditte kan eventuelt teste dig for ordblindhed. Når du eller dine forældre har skrevet under på, at skolen må ansøge om støtte, udarbejder skolen en ansøgning. Hvis ansøgningen imødekommes, bestiller skolen det ønskede udstyr eller formidler de støttetimer, du har fået tildelt.

    Ekstra tid ved eksamener og prøver

    I nogle tilfælde, blandt andet hvis du er ordblind, kan du få ekstra tid til eksamener og terminsprøver. Hvis du vil søge om ekstra tid, skal du henvende dig til Ditte eller din studievejleder i god tid inden eksamen.

    Vil du vide mere?

    Vil du vide mere, så kontakt SPS-konsulent Ditte Pedersen på mail dpe@rhs.dk eller på telefon 8852 3215. Du kan også henvende dig til Ditte i administrationen.

    Hjælp uden for skoletiden

    Hvis du har brug for at snakke med nogen uden for skoletiden, anbefaler vi de her steder:

     

    Du er altid velkommen til at gå til din studievejleder, hvis du ikke ved, hvem du skal henvende dig til.

    Studievejledningen

IT

    Digital post

    Skolen sender al skriftlig information (for eksempel breve) til dig med digital post. Det er derfor vigtigt, at du husker at tjekke din digitale postkasse på borger.dk eller e-boks.dk.

    Gå til e-boks.dk
    Medbring din egen computer

    På Roskilde Handelsskole er IT en del af hverdagen, og du skal medbringe din egen computer.

    Skolen anbefaler en nyere og tidssvarende Windows pc med Windows 10 styresystem. Vi understøtter også Apple MAC med OSX 10.10 eller nyere.

    Skolens trådløse net er baseret på ac-standarden, der understøtter g og n standarderne. Vi anbefaler et nyere trådløst netkort, som er Wi-Fi kompatibelt.

    Kontakt it-helpdesken hvis du har spørgsmål
    IT-regler

    Brug af IT

    • Jeg må bruge skolens pc’er med mere, men jeg efterlader dem i standardopsætningen.
    • Jeg må bruge alle de programmer, der er på skolens pc’er, men jeg installerer ikke programmer, der ikke er relevante for undervisningen.
    • Jeg må have relevante programmer åbne i timerne.

     

    Internet

    • Jeg har adgang til internet på skolen, men jeg må ikke foretage ulovlige aktiviteter, herunder spamudsendelse og download af ulovlige programmer.

     

    E-mail

    • Jeg må bruge – men ikke misbruge – e-postsystemet.
    • Jeg sender ikke billeder og beskeder, der kan virke anstødelige, æreskrænkende, pornografiske, racistiske eller truende.

     

    Login

    • Jeg logger altid på med mit eget login, og jeg logger altid ud, når jeg forlader pc’en. Mit login er fortroligt, og jeg er eneansvarlig for al brug af mit login.

     

    Lyd

    • Jeg må have lyd slået til efter aftale med læreren.

     

    Fejlmelding

    • Jeg fejlmelder skolens IT-udstyr, hvis det ikke fungerer. Jeg fejlmelder via helpdesk.

Praktiske oplysninger

    Økonomi

    Undervisning og bøger er gratis, men du skal selv anskaffe eller leje matematikprogrammet TI-Nspire CX CAS til beregninger i matematik inden skolestart. Desuden skal du selv betale studieture og ekskursioner. Der er fri adgang til elektroniske ordbøger via skolens IT-systemer.

    Få adgang til Gyldendals ordbøger med dit UNI-login
    SU

    Kvartalet efter din 18-års fødselsdag er du berettiget til at få SU. Du kan søge Statens Uddannelsesstøtte (SU) efter gældende regler.

    Du kan tidligst ansøge om SU en måned før, du er berettiget til at få SU. Du søger via minSU på su.dk.

    Er du udenlandsk statsborger, er der særlige regler for at modtage SU.

    Har du spørgsmål til SU så kontakt Rikke Nielsen på mail rikke@rhs.dk, på telefon 8852 3247 eller i receptionen.

    Søg SU på minSU
    Transportstøtte

    Du kan søge om et ungdomskort, der giver dig adgang til at køre frit med kollektiv trafik mellem hjem og skole og inden for dit takstområde. Ungdomskortet koster 12,25 kr. pr. dag for elever på ungdomsuddannelser. Kortet giver dig også ret til rabat på rejser på tværs af takstområder.

    Du skal godkendes til et ungdomskort
    Gå ind på ungdomskort.dk og vælg trin 1 for at blive godkendt. 

    Bestilling og betaling af ungdomskort
    Når du er godkendt, skal du bestille og betale på ungdomskort.dk - vælg trin 2. 

    Har du brug for hjælp?
    Har du spørgsmål til transport så kontakt Rikke Nielsen på mail rikke@rhs.dk, på telefon 8852 3247 eller i receptionen.

    Bestil dit ungdomskort
    Hhx ferier og fridage

    Datoer for ferier og fridage skoleåret 2018/2019:

    • Studiestart 1.g'ere: 13. august 2018
    • Studiestart 2. og 3.g'ere: 14. august 2018
    • Efterårsferie: 15.-19. oktober 2018, uge 42
    • Juleferie: 21. december 2018 - 2. januar 2019 (begge dage inkl.)
    • Vinterferie: 18. - 22. februar 2019, uge 8
    • Påskeferie: 15. april - 22. april 2019 (begge dage inkl.)
    • Bededag: 17. maj 2019
    • Kr. himmelfart: 30. - 31. maj 2019
    • 2. pinsedag: 10. juni 2019. 

    Sidste mulige eksamensdag for alle hhx-elever er onsdag den 26. juni 2019. 

    Bemærk: Det er meget vigtigt for undervisningen, at du respekterer ferieplanen og ikke lægger ferier i perioder med undervisning.

    Ferieplanen er med forbehold for ændringer.

Tæt relation til erhvervslivet

Ordensregler

    Ordensregler

    Vi er mange mennesker, der skal fungere sammen til daglig. Det er derfor nødvendigt at have klare ordensregler.

    Grundlæggende regler

    • Jeg viser hensyn over for mennesker, inventar og bygninger.
    • Jeg spiser og drikker uden for undervisningslokalerne, dog kan jeg godt medbringe vand i flasker med låg.
    • Jeg rydder op efter mig selv alle steder - i kantinen, i klassen og andre steder, hvor jeg færdes.
    • Jeg lukker vinduer og døre, slukker lyset og sætter stole på plads efter sidste time.
    • Jeg slukker min mobil og lægger den i tasken eller på anvist sted, når jeg har undervisning.
    • Jeg bruger ikke tobaksprodukter på skolens område - hverken ude eller inde (det gælder blandt andet cigaretter, e-cigaretter og snus).
    • Jeg er ikke påvirket af alkohol og euforiserende stoffer i skoletiden, og medbringer det heller ikke på skolen.
    • Jeg holder altid mine ferier i skolens ferier.
    • Skolen er kun for skolens egne elever og ansatte. Alle andre skal henvende sig i receptionen for at få adgang til skolen.
    • Boldspil og anden leg skal foregå på skolens boldbane.

     

    Respekt, tolerance og ansvarlighed

    • Jeg respekterer undervisningen og arbejdet i timerne, og jeg deltager aktivt og positivt. Jeg bliver i klassen, når der undervises, og jeg går normalt på toilettet og lignende i frikvartererne.
    • Jeg behandler andre mennesker med respekt og tolerance, og jeg taler pænt til og om andre.
    • Jeg er imødekommende, hensynsfuld og hjælpsom, Jeg inkluderer andre og udelukker ingen, og jeg mobber ikke hverken i eller uden for skolen.
    • Jeg behandler også andre med respekt på de sociale medier. Mit sprog er ordentligt, og jeg diskuterer ikke skolens ansatte eller elever på de sociale medier. Jeg gengiver ikke fotos, lyd eller film af skolens ansatte eller elever fra private sammenhænge eller i private situationer på de sociale medier uden skriftlig tilladelse fra dem, der er involveret.
    • Jeg optager ikke samtaler med skolens ansatte og elever, uden at de har givet skriftlig tilladelse til det.
    • Hvis jeg oplever, at en af mine kammerater eller jeg selv bliver behandlet respektløst eller bliver udsat for mobning, griber jeg ind - enten i situationen, eller ved at henvende mig til en lærer eller min studievejleder.

     

    Brud på skolens regler

    Ved brud på regler er det skolens ledelse, der i den konkrete situation afgør, hvilke konsekvenser det får. Grove eller gentagne brud på reglerne kan medføre bortvisning fra skolen.

Følg studielivet

Tjek skolens sociale medier og få indblik i studielivet.

Instagram Facebook

Praktiske oplysninger for nuværende elever

Læs om det praktiske i forhold til studierejser, eksamener, IT, transport og SU mm., når du er elev på hhx, eux, eud eller hovedforløbet.

Nuværende elev
  • Bakkesvinget 67
    4000 Roskilde
    Telefon 8852 3200
    rhs@rhs.dk
  • CVR-nr: 19516172
    EAN-nummer: 5798000553606
#rhslivet

Hjælp og vejledning

Du er altid velkommen til at kontakte en studievejleder, hvis du har brug for hjælp til at vælge uddannelse eller kursus. 

Studievejledningen

Se også

Webshop Få sider læst op Cookie- og privatlivspolitik Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Handelsgymnasiet

Optagelse Studieretninger Virksomhed, økonomi og omverden Finans Iværksætteri Sportsmanagement IT og business Webdesign og gaming Økonomi og samfund Journalistik og kommunikation Grøn global Verdensklasse Europaklasse USA-Kina Sprog, kultur og international marketing Fag Studieliv Studiestart Sociale aktiviteter Sport og teambuilding Når du bliver student Hverdagen på gymnasiet Talentprogrammer Få indflydelse Mediegruppe Faciliteter Studierejser Efter gymnasiet Praktiske oplysninger Kontakt og ansatte Besøg os Introduktionskursus Brobygning kombiforløb Brobygningsforløb Informationsmøde Inspirationsmøde Åbent hus Uddannelsesmesser

Mere RHS

Uddannelser Kurser Om skolen Hjælp til at vælge Optagelse English Info til dig der er...